Byggahus.se
God kväll på er alla!

Tätskiktet i vårt nya badrum/bastu börjar vara färdigt, och jag har börjat titta närmare på hur klinkerplattorna ska läggas. Jag skulle verkligen uppskatta några uppmuntrande tips!

Jag har bestämt mig för att lägga golvet först av allt. Har läst en del om det och åsikterna verkar gå isär, menjag tycker att det verkar praktiskt. (?)

Utrymmet består av två rum med en golvbrunn i varje, och en dörröppning mellan.

Min första tanke var att utgå från en golvbrunn och förskjuta ramen så att det om möjligt blir rimligt stora bitar längs alla väggar. Det hade också varit snyggt att låta plattornas mönster gå obrutet genom dörröppningen in i bastun.
Problemet är att golvbrunnarna naturligtvis inte är placerade med någon jämn multipel av plattans storlek mellan sig (10x10cm plattor)!

Hur gör en skicklig plattsättare?
1. Anpassa till golvbrunnarna i båda rummen och därmed tvingas införa en skärning mitt i dörröppningen?
2. Anpassa till den mest synliga golvbrunnen (i badrummet) och skära plattor runt golvbrunnen i bastun?
3. Lägga hela plattor längs de mest synliga väggarna och genom dörrppningen och då tvingas skära vid båda golvbrunnarna?

Redigerat:
skärning i dörrhålet är helt ok

lägg inte hela plattor mot en vägg om du inte är HELT säker på att den är rak och i vinkel

utgå från att centrera plattorna på golvet, alltså ha lika stora bitar på de motstående sidorna.
Sen kan du se hur det blir vid brunnen, kan du skipppa en skärning genom att öka eller minska passbitarna på någon sida så gör det, slukristen kan man också flytta lite MEN se till så att du kan få upp vattenlåset bara

just 10*10 då tycker jag man ska prova att få iaf minst 1/2plattor mot väggar, 1/3 är väl rek. min mått men det blir lite små bitar tycker jag

Låter vettigt! Tack!

Såhär blev det! Före fogning

ImageUploadedByTapatalk1349704506.874439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.