Jag har tagit in plattsättare som ska sätta tätskikt, kakel/klinker samt fog/silikon i mitt badrum. Badrummet är ca 6kvm och har både masiva betongvägar och skivväggar av humidboard. Golvet är av betong med vattenburen golvvärme..
Igår var en kille här och satte tätskikt. Idag har jag varit inne och kikat och nu ser jag att det sitter duk monterat i våtzon1 och resten är rollat. På golvet ligger brunsmanchett runt avlopp till ducsch och manchetter runt rör som kommer ut ur väggen.
Det jag är osäker på är golvet och anslutning mot tak.
Det ligger ingen duk på golvet. Ska det inte vara det? i alla fall i Våtzon1?
Vid anslutning mot tak så har han rollat ca 10 cm från tak och inte hela vägen upp. Varför inte hela vägen, i alla fall i Våtzon 1..
Pratade med han idag och då sa han att man bara ska rolla golvet en gång till och att det räcker. Glömde fråga om anslutningarna mot tak.
Han använder Höganäs material.
Skulle behöva vet hur det ska vara så jag vet till imorgon då de ska sätta plattor på väggar annars.
Angående kakling. Blir det bra om man sätter plattor på vägg hela vägen ner till golv och sedan lägger golvklinker? har läst att man ska lämna en rad kakel och köra den när klinker på golvet är lagt.
Blev en del frågor nu.. Tacksam för svar.
Mvh Carl
Igår var en kille här och satte tätskikt. Idag har jag varit inne och kikat och nu ser jag att det sitter duk monterat i våtzon1 och resten är rollat. På golvet ligger brunsmanchett runt avlopp till ducsch och manchetter runt rör som kommer ut ur väggen.
Det jag är osäker på är golvet och anslutning mot tak.
Det ligger ingen duk på golvet. Ska det inte vara det? i alla fall i Våtzon1?
Vid anslutning mot tak så har han rollat ca 10 cm från tak och inte hela vägen upp. Varför inte hela vägen, i alla fall i Våtzon 1..
Pratade med han idag och då sa han att man bara ska rolla golvet en gång till och att det räcker. Glömde fråga om anslutningarna mot tak.
Han använder Höganäs material.
Skulle behöva vet hur det ska vara så jag vet till imorgon då de ska sätta plattor på väggar annars.
Angående kakling. Blir det bra om man sätter plattor på vägg hela vägen ner till golv och sedan lägger golvklinker? har läst att man ska lämna en rad kakel och köra den när klinker på golvet är lagt.
Blev en del frågor nu.. Tacksam för svar.
Mvh Carl
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Jag jobbar inte med höganäs system men enligt detta så verkar det ju ok...
http://www.cchoganas.se/default.asp?pid=52
MEN jag och inga jag känner blandar tätskiktssytem i ett badrum idag utan kör Foliesystem över det hela för det både är bättre och torkar snabbare så man sparar tid
Sen ska det ju tätskiktas ända upp till taket och släppa max 1cm typ
http://www.cchoganas.se/default.asp?pid=52
MEN jag och inga jag känner blandar tätskiktssytem i ett badrum idag utan kör Foliesystem över det hela för det både är bättre och torkar snabbare så man sparar tid
Sen ska det ju tätskiktas ända upp till taket och släppa max 1cm typ
A misstänkte det. Anledningen till att han körde både duk och rollart är pga att jag har fyra olika utbyggnader/slitser där det skulle bli mer jobb att sätta duk än att bara rolla och sätta remsa. Jag kladdade på lite extra så att det täcker upp mot taket nu och så får vi hopas att jag slipper vattenskador i framtiden 
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Ser nu vid en närmre titt att de ju inte ens överlappat folie med remsa uppe vid lådan till ventilationen så ska man hårddra det hela är det ju ganska slarvigt att göra så... För det är knappast speciellt jobbigt att göra det ordentligt direkt...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag fattar inte riktigt vad det är vi ser vid brunnnen? Vad är det för ringar?
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Ser ut som det är plastristen som medföljer brunnen de har lagt där och sen kladdat över när de rollat tätskiktet...
Renoverare
· Västragötaland
· 857 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Nej...
Ev. Folie och manschetten ska vara skurna och nerstoppade under klämringen innan det rollas på membran och det förutsätter jag att de gjort men de verkar ha lagt dit risten provosoriskt när de rollat membran för att sen ta bort den och för att slippa rolla membran på vattenlåset...
dock föredrar jag själv att pensla membran intill brunnen för att undvika kladdet helt och hållet.
Ev. Folie och manschetten ska vara skurna och nerstoppade under klämringen innan det rollas på membran och det förutsätter jag att de gjort men de verkar ha lagt dit risten provosoriskt när de rollat membran för att sen ta bort den och för att slippa rolla membran på vattenlåset...
dock föredrar jag själv att pensla membran intill brunnen för att undvika kladdet helt och hållet.
Vad är plastristen? Enligt instruktionerna
http://arkitekt.cchoganas.se/upload/file/IVOT_Vatzon_1_Golv_Konstruktion_G12-2a.pdf
så verkar det ju som att man ska skära upp hålet innan brunsmanchetten limmas fast. Nu är den ju fastlimmad och då måste man ju ha tungan rätt i munnen när man skär upp den antar jag för att att få rätt storlek och form på hålet.
http://arkitekt.cchoganas.se/upload/file/IVOT_Vatzon_1_Golv_Konstruktion_G12-2a.pdf
så verkar det ju som att man ska skära upp hålet innan brunsmanchetten limmas fast. Nu är den ju fastlimmad och då måste man ju ha tungan rätt i munnen när man skär upp den antar jag för att att få rätt storlek och form på hålet.
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Plastristen är det s.k gallret som medföljer brunnen men som inte används om man ska ha klinker då man lägger dit en fyrkantig rostfri variant istället.
På din länk ser manschetten ut att ha ritade cirklar på sig, så det kan även vara de som syns på din bild ju.
Manschetten ska limmas dit först innan man skär upp hålet i den.
På din länk ser manschetten ut att ha ritade cirklar på sig, så det kan även vara de som syns på din bild ju.
Manschetten ska limmas dit först innan man skär upp hålet i den.
nu är det äntligen kaklat och killer på golvet. ser jättebra ut. ska lägga upp en bild så får ni se. här bara en fundering nu ang golvet. hur länge bör fogen brinna innan man kan använda badrummet?
läste på påsen till fogen att man ska efterfukta i upp till 4 dagar. betyder det att man moppar det typ? utöver det stöd det inget när man kan beträda
/Carl
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
läste på påsen till fogen att man ska efterfukta i upp till 4 dagar. betyder det att man moppar det typ? utöver det stöd det inget när man kan beträda
/Carl
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jo, om golvet är betongbjälklag vilket TS har, därför godkänt!fixkam skrev:
Läs på innan du kommer med felaktiga påståenden, bara ett tips