4 388 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
kalk på fogarna!!
Trodde först att det vita på den mörka fogen mellan plattorna var byggdamm som torkat in i fogen. Men nu tror jag mer att det är kalk som bildar en hinna på fogen. Jag har provat grovrent och nu klinkerrent utspätt med vatten men jag får inte väck det vita! Det är inte mellan alla plattor utan på slumpvisa ställen. Badrumsgolvet är nylagt men i och med att jag trodde det var byggdamm och lätt att dammsuga upp så har jag alltså fått lite huvudbry...Hur i katten får jag väck det vita!!!?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Om jag blöter ner fogarna genom att duscha golvet innan rengörningen räcker det då? Efter att jag gnuggat med klinkerrent såg fogarna ännu vitare ut. Har därför inte vågat prova igen. Men så här kan jag ju inte heller ha det... Kan klinkerrent förstöra fogarna på nåt sätt? Ska man spä ut det eller blir det effektivare om man struntar i vattnet?
Om jag inte får ordning på detta kan man foga om då? Eller färga fogarna?
Om jag inte får ordning på detta kan man foga om då? Eller färga fogarna?
Mörka fogar e känsliga för vatten då dom fogas om man säjer, kalken syns mer..... För blöt fogmassa el för mycke vatten vid rengöringen. Brukar bli vita kalkfläckar... Inte så mkt å göra nåt åt skulle ja tror...
När man använder färgade foger så är det viktigt om du får slut på fogen och måste blanda lite till att man har samma mängd vatten och pullver varje sats annars blir det nyansskillnader mm.