Byggahus.se
hej, jag har hantverkare som gör om hemma hos mig. kakel är precis satt samt toalett installerad.
När jag kom för att titta till det igår märkte jag att hantverkaren inte dragit vatten till toaletten, med andra ord har han lagt alla rör (dusch, tvättställsblandare, handukstork) inne i väggen förutom det som förser toaletten med vatten.
Jag påpekade detta som hastigast över teletonen (då jag antar att han glömt!?) men han menar att det är nästan en själklarhet att dra vattnet till toaletten på utsidan. Varför har han gjort såhär? Borde jag sagt till bättre, innan han började bygga, .ang detta?

Jag tar gärna emot tips på lösningar, anledningen till att jag betalade för att få rören på insidan var för att slippa fula rör.

Men hur långt hade han tänkt dra röret då?

röret som kommer att dras kommer att ha 45-50 cm som är synliga

Han har gjort det för att det är enklare för honom, det finns ingen annan praktisk anledning.

Är detta något jag bör ta upp och diskutera med honom eller anser ni att jag får acceptera situationen jag befinner mig i?

Om du har beställt dold rördragning och tycker det är viktigt ska du givetvis se till att det blir som du vill ha det!

Är tätskikt och kakel uppe är det mycket jobb att ändra. Personligen skulle jag i detta läge påtalat tydligt att det inte blev som beställt och att du förväntar dig någon form av kompensation men låta det vara som det är. Hade det varit rören till en duschhörna hade jag låtet hantverkarna göra om hela badrummet om så krävdes.

Hur långt gånget är konstruktionen? Är det innan tätskikt etc så kan han ju justera till det enligt dina önskemål. annars blir det svårare. Om ni inte har avtalat något innan så kan han fakturera extra för arbetet så klart. Personligen hade jag inte haft problem med lite utanpåliggande, men det är förstås en smaksak.

Tätskikt och kakel är satt. Jag ska påpeka detta igen i hopp om att hitta en alternativ lösning.

Tack för alla svar!

Jaa du, någon alternativ lösning är nog svår att finna såvida du inte kan tänka dig utedass eller liknande ;)

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
injonil skrev:
Jaa du, någon alternativ lösning är nog svår att finna såvida du inte kan tänka dig utedass eller liknande ;)
Helt rörfritt dessutom :)

Nja, jag löser det genom att fylla på cisternen med en hink.

Hehe, ja ok, det låter ju bra :D

Det är ofta en hel del jobb att dra rir i vägg med fixturer och reglar som är i vägen...
tar ju lika lång tid att dra 50cm som 10m
vi brukar också dra utanpåliggande till wc ( efter ok från kund så klart)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.