1 217 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Utanpåliggande rör
hej, jag har hantverkare som gör om hemma hos mig. kakel är precis satt samt toalett installerad.
När jag kom för att titta till det igår märkte jag att hantverkaren inte dragit vatten till toaletten, med andra ord har han lagt alla rör (dusch, tvättställsblandare, handukstork) inne i väggen förutom det som förser toaletten med vatten.
Jag påpekade detta som hastigast över teletonen (då jag antar att han glömt!?) men han menar att det är nästan en själklarhet att dra vattnet till toaletten på utsidan. Varför har han gjort såhär? Borde jag sagt till bättre, innan han började bygga, .ang detta?
Jag tar gärna emot tips på lösningar, anledningen till att jag betalade för att få rören på insidan var för att slippa fula rör.
När jag kom för att titta till det igår märkte jag att hantverkaren inte dragit vatten till toaletten, med andra ord har han lagt alla rör (dusch, tvättställsblandare, handukstork) inne i väggen förutom det som förser toaletten med vatten.
Jag påpekade detta som hastigast över teletonen (då jag antar att han glömt!?) men han menar att det är nästan en själklarhet att dra vattnet till toaletten på utsidan. Varför har han gjort såhär? Borde jag sagt till bättre, innan han började bygga, .ang detta?
Jag tar gärna emot tips på lösningar, anledningen till att jag betalade för att få rören på insidan var för att slippa fula rör.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Men hur långt hade han tänkt dra röret då?
Om du har beställt dold rördragning och tycker det är viktigt ska du givetvis se till att det blir som du vill ha det!
Är tätskikt och kakel uppe är det mycket jobb att ändra. Personligen skulle jag i detta läge påtalat tydligt att det inte blev som beställt och att du förväntar dig någon form av kompensation men låta det vara som det är. Hade det varit rören till en duschhörna hade jag låtet hantverkarna göra om hela badrummet om så krävdes.
Är tätskikt och kakel uppe är det mycket jobb att ändra. Personligen skulle jag i detta läge påtalat tydligt att det inte blev som beställt och att du förväntar dig någon form av kompensation men låta det vara som det är. Hade det varit rören till en duschhörna hade jag låtet hantverkarna göra om hela badrummet om så krävdes.
Hur långt gånget är konstruktionen? Är det innan tätskikt etc så kan han ju justera till det enligt dina önskemål. annars blir det svårare. Om ni inte har avtalat något innan så kan han fakturera extra för arbetet så klart. Personligen hade jag inte haft problem med lite utanpåliggande, men det är förstås en smaksak.
Liknande trådar
-
Kan man ha vita utanpåliggande rör i badrum
Badrum -
Bygga in utanpåliggande rör i en skiljevägg?
Badrum -
Hur tätar man vägg/badkar med utanpåliggande rör?
Badrum -
Utanpåliggande plaströr eller kopparrör i badrum i uthus som är kallställt
Badrum -
Installera duschblandare och takdusch för utanpåliggande rör
Badrum