Byggahus.se
Har kaklat väggarna och golvet färdigt, bara själva dörrsmygen kvar. Tänkte i ytterhörnet smyg/vägg sätta en aluminiumlist. Hur brukar ni plattsättare normalt gå tillväga?

Är det lättast att först mäta och kapa till listerna. Smeta lite fix på listerna och sedan sätta dem på plats? Efter att listerna brunnit fast kaklar man smygen?

Eller lägger ni fix på en hel "smygsida" i taget, trycker dit listen i fixet och sätter plattorna direkt?

MVH

Jag är inte plattsättare men jag gjorde som i ditt andra alternativ, dvs, fix på väggen i smygen, dit med list och plattor, inga problem att få det på plats.

MMR skrev:
Jag är inte plattsättare men jag gjorde som i ditt andra alternativ, dvs, fix på väggen i smygen, dit med list och plattor, inga problem att få det på plats.
Tack för svaret!

Använde du samma liststorlek som tjockleken på kaklet? 8 mm kakel = 8 mm hörnlist?

T
Ta 10 mm så du har plats till fixet!

tank77 skrev:
Ta 10 mm så du har plats till fixet!
Tack för hjälpen grabbar!

kolla bara så listen inte blir för stor så den går utanför kaklet.
jag brukar kakla så det är en platta kvar, sen drar jag fix på resten även smygen, dit med listen och dit med plattorna då kan man justera alla delar

nino skrev:
kolla bara så listen inte blir för stor så den går utanför kaklet.
jag brukar kakla så det är en platta kvar, sen drar jag fix på resten även smygen, dit med listen och dit med plattorna då kan man justera alla delar
Okej, tackar! Jag har nu redan kaklat hela väggen runt dörröppningen.. Bara själva smygen kvar. Jag sätter då listen i fixet så den livar mot kaklet på väggen. Har både 8 mm och 10 mm list hemma så jag tar väl 10 mm (som tank77 råder) då kaklet är ca 8 mm. Gör du också så nino, att du tar en större list än tjockleken på kaklet?

Mikael_L
Helt klart behöver du minst en 10mm list till kakel som är 8 tjockt. Du ska ju ha plats med fixet också.
Så kör du på 10 du. :)

Just närmast kakellisten får du pillra lite, kanske sätta aningens mindre eller mer fästmassa för att få listen att liva med kakelytan. Det är inget som märks ifall kakelplattan "lutar" 1 mm, så det är lugnt.

10 mm list blev perfekt! Lite pyssel men annars blev det rätt så bra med listen och resten av badrummet! ;)

Men fyy f... för att jobba som plattsättare.. :) Är nog det jobb jag kommer att leja för i fortsättningen! :beer:

Håller mig till snickeri, värme, vatten och avlopp istället! :)

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Åskar skrev:
Men fyy f... för att jobba som plattsättare.. :) Är nog det jobb jag kommer att leja för i fortsättningen! :beer: Håller mig till snickeri, värme, vatten och avlopp istället! :)
Håller helt med.

Men jag misstänker att man skulle få in handlaget halvhyggligt efter några badrum så det skulle kanske bli lite roligare efter ett tag. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.