Byggahus.se
Hur fel är det att kakla in fördelarskåpet jag har i badrummet? Skvallerledningen mynnar under handfatet. Dörren vore fint att slippa se. Alternativet är att tätskikta mot kanten på skåpet och sätta sarg o lucka utanför. Säkrare och definitivt lättare att komma åt, men är det enda alternativet? Man får ju, om jag förstått det rät, sätta hela skåpet i ett rum som inte är våtrum bara skvallerröret går dit det ska.

Det finns lock som hålls på plats med magnet och som det går att kakla på. Då märks det knappt att det finns ett fördelarskåp där.

Jag hade tänkt sätta så min lucka är in emot rummet bredvid och bara låt skvallerröret komma in i badrummet.
I det rummet kan jag lätt dölja eller tapetsera över luckan.

thomas33 skrev:
Det finns lock som hålls på plats med magnet och som det går att kakla på. Då märks det knappt att det finns ett fördelarskåp där.
Vet du vad de kallas eller var jag köper?

Suhagg skrev:
Jag hade tänkt sätta så min lucka är in emot rummet bredvid och bara låt skvallerröret komma in i badrummet.
I det rummet kan jag lätt dölja eller tapetsera över luckan.
Jag vet att det är någon sorts standardlösning, men vad händer om en koppling går sönder helt och det forsar ut vatten i skåpet? Skvallerröret har inte en chans att ta undan. Om luckan sitter vänd mot våtrum och med tätskiktet mot sargen kan ju vattnet åka i en golvbrunn i stället för ut på parketten?!??

LinaoMarkus skrev:
Jag vet att det är någon sorts standardlösning, men vad händer om en koppling går sönder helt och det forsar ut vatten i skåpet? Skvallerröret har inte en chans att ta undan. Om luckan sitter vänd mot våtrum och med tätskiktet mot sargen kan ju vattnet åka i en golvbrunn i stället för ut på parketten?!??
Sätt den i badrummet istället om du anser risken att slangar går sönder så det sprutar vatten på det sättet. Du kanske har någon vägg som inte är lika synlig?
Jag bedömer sannolikhet själv och jag anser att sätta skåpet med avrinning in i badrummet och ett vattenlarm är långt mycket säkrare än vad 95% av alla hus i Sverige har.
Börjar något läcka tror jag att det börjar droppa lite först för att sedan kanske bli värre i de flesta fall. Sen kan man ju gardera sig precis för allt men någonstans räcker det.

E
Trådbumpar en riktigt gammal tråd här. Är det någon som har koll på en lucka/ram för tex lk fördelare? Som går att kakla in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.