Byggahus.se
Har ett nybyggt hus där vi strax ska ha en 6 mån besiktning.
Vi tycker att fallet mot golvbrunnen är dåligt och det blir alltid en stor pöl kvar bredvid brunnen.
Ska man godta detta eller är det inte rätt gjort?
På golvet har jag lagt en tiokrona där det är mest vatten kvar.
Badrum4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum.JPG
Skapa konto
Badrum2.JPG
Skapa konto
Badrum3.JPG
Skapa konto

Golvbrunnen får väl endast luta +/- 2mm från centrum till ytterkant, tycker det ser ut som om golvbrunnen lutar bra mycket mer än så. Sen verkar lägsta punkten vara utanför golvbrunnen, kan väl inte heller vara godkänt på något vis!

På slutbesiktningen tyckte inte besiktningsmannen det var något konstigt, men när vi nu provat att duscha där har vi märkt att vattnet inte rinner bort utan måste isåfall använda en skrapa för att få bort pölen.
Guldtian som är täckt med vatten är nästan 3 mm tjock.

T
Vid en direkt titt verkar det vara bra fall om man tittar på bilden med 120-passet men det verkar som att plattorna höger om brunnen är helt plana eller till och med har bakfall.

lorens: det kan du ju omöjligt se på bilderna... att slukristen lutar det går att se men brunnen, nej

palla upp passet så det ligger i våg och mät från passet och ner till plattorna så ser du ju om det lutar rätt eller fel

är plattorna väldigt sträva?

nino skrev:
lorens: det kan du ju omöjligt se på bilderna... att slukristen lutar det går att se men brunnen, nej

palla upp passet så det ligger i våg och mät från passet och ner till plattorna så ser du ju om det lutar rätt eller fel
Nej, jag kan inte se det med säkerhet på bilderna, men jag sa inte "Det där är garanterat fel" heller. Jag utryckte bara att jag tyckte det såg ut som att den lutade mer än +/- 2mm, sen får personen i fråga självklart ta och mäta själv om så är fallet!

det jag menade är att man inte ser själva brunnen, endast slukristen som inte sitter ihop alls med brunnen

Från väggarna och ner mot brunnen är det bra fall, men vattnet samlas till höger om brunnen.

Plattorna är inte speciellt sträva, de är halvpolerade.
Ska palla upp passet och mäta senare idag.

T
Lyft på locket till slukristen (rostfria gallret) och ta en bild. Jag vill se hur mycket plattsättaren har förskjutit slukristen i förhållande till brunnen!

Vad säger byggentreprenören och besiktningsmannen om saken?

Besiktningsmannen tyckte att fallet ner mot brunnen var bra.
IMG_4744.jpg
Skapa konto
IMG_4745.jpg
Skapa konto
IMG_4746.jpg
Skapa konto
IMG_4747.jpg
Skapa konto
IMG_4748.jpg
Skapa konto
IMG_4749.jpg
Skapa konto
IMG_4750.jpg
Skapa konto

Killen som höll i garanti besiktningen idag tyckte att det fanns ett bakfall från brunnen.
Släppte en av barnens kulor och efter ett tag stannade kulan till höger om brunnen.
För se vad som händer nu.

Dålig hålkänsla på denna plattsättare tycker jag.

Hur som helst så tycker jag du ska komplettera ditt pass med ett 60 och 15-20 pass
Minsta godtagbara mått är 0.7 mm per dm.

Jag tycker inte du ska köpa hålan i fallet där vattnet samlas

Fliken

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Senast jag pratade med kakelkillen skulle de antingen lägga nytt kakel ovanpå det befintliga eller riva upp en del av klinkersen och försöka få till fallet bättre och även ändra brunnen.
Sa till honom att jag inte vill ha ytterliggare ett lager med klinkers, så nu får vi se.

Går det att fixa brunn som lutar för mycket och fall genom att ta upp några plattor bara?

T
Även om dom fixar rätt fall på plattorna så kommer det alltid att vara bakfall på tätskiktet. Vilket innebär att det alltid kommer att stå vatten i denna håla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.