11 373 läst · 4 svar
11k läst
4 svar
Är det möjligt med kakel på våtrumsvägg & klinker på "våtrumsmatta"?
Medlem
· Jämtland
· 2 inlägg
Vi vill förnya vårt badrum. Vi har inte haft några fukt problem, så därför att våtrumsmattan fungera som fukt spärr. Jag undra om det går att sätta kakel på väggarna i vårt badrum och lägga klinker på golvet? Huset byggdes -85.
Vad förslags vad ska jag använda för att sätta fast plattorna med?
Det finns flera trådar om detta, bl.a. ett svar från forumets expert: http://www.byggahus.se/badrum/158352-kakel_pa_vatrumsmatta
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det där har diskuterats lite av och till. Det enkla svaret är nej. Den viktigaste invändningen är att fixet som man sätter upp kaklet med bryter ned plasten i mattan. Fixet är starkt basiskt.
Det finns mattor som är godkända att sätta kakel på. De är tillverkade för att tåla fixet. Jag tror inte att sådana mattor tillverkades så tidigt som 1985.
En annan invändning är att underlaget som mattan sitter på troligen inte uppfyller kraven för kakelsättning. Mattan sitter i många fall på spånskiva i äldre hus. Kakel måste ha ett dött material som inte rör sig som underlag. Ex. gips. Nu har vi sedan några år regler mot gips också. Vanliga gipsskivor med kartong (papper) som ytskikt får inte förekomma i våtzonen i badrummet, inte heller på golvet. Nu används speciella våtrumsskivor som inte har papper i sig.
Dessutom så kräver kakelsättning en viss stabilitet på väggen, det innebär att reglarna i väggen måste sitta med cc30. Vanliga väggar som inte är avsedda för kakel har oftast cc60. LIte beroende på vilket skivsystem man väljer så finns det lösningar för cc60. Antingen tjockare skivor eller dubbla lager. Dock så mycket dyrare att det oftast är bättre att komplettera väggen med fler reglar.
Ungefär samma argument gäller för golvet.
Där kommer även in en annan regel. Golvbrunnen måste bytas, alla brunnar äldre än 92 (tror jag det var) skall bytas. Och när du byter den så bryter du tätskiktet som måste göras om.
De här reglerna är ju inte lag, man drabbas inte av åtal om man bryter mot dem. Men du kan räkna bort allt stöd från försäkringsbolaget om man inte följer reglerna. Och det kan bli problem när det är dags att sälja huset.
Det finns mattor som är godkända att sätta kakel på. De är tillverkade för att tåla fixet. Jag tror inte att sådana mattor tillverkades så tidigt som 1985.
En annan invändning är att underlaget som mattan sitter på troligen inte uppfyller kraven för kakelsättning. Mattan sitter i många fall på spånskiva i äldre hus. Kakel måste ha ett dött material som inte rör sig som underlag. Ex. gips. Nu har vi sedan några år regler mot gips också. Vanliga gipsskivor med kartong (papper) som ytskikt får inte förekomma i våtzonen i badrummet, inte heller på golvet. Nu används speciella våtrumsskivor som inte har papper i sig.
Dessutom så kräver kakelsättning en viss stabilitet på väggen, det innebär att reglarna i väggen måste sitta med cc30. Vanliga väggar som inte är avsedda för kakel har oftast cc60. LIte beroende på vilket skivsystem man väljer så finns det lösningar för cc60. Antingen tjockare skivor eller dubbla lager. Dock så mycket dyrare att det oftast är bättre att komplettera väggen med fler reglar.
Ungefär samma argument gäller för golvet.
Där kommer även in en annan regel. Golvbrunnen måste bytas, alla brunnar äldre än 92 (tror jag det var) skall bytas. Och när du byter den så bryter du tätskiktet som måste göras om.
De här reglerna är ju inte lag, man drabbas inte av åtal om man bryter mot dem. Men du kan räkna bort allt stöd från försäkringsbolaget om man inte följer reglerna. Och det kan bli problem när det är dags att sälja huset.
Medlem
· Jämtland
· 2 inlägg
Tack för svaret. Inte särskilt upplyftande tyvärr. Hur kan jag då göra för att förnya badrummet utan att göra dessa stora åtgärder? Tips montages.
Du kan ju sätta upp nya mattor. Kolla med närmaste Golvfirma vad de säger om detta. Surfa in hos : http://www.golvkedjan.se/ där hittar du auktoriserade golvföretag.
Liknande trådar
-
Bygga maskinhall 12x6 meter på plintgrund är det möjligt
Grund & Markarbeten -
Länsförsäkringar skryter med sitt goda rykte. Hur är det möjligt när det finns så många klagomål??
Juridik -
HUR ÄR DET MÖJLIGT?! VATTEN TRÄNGER SIG IN!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Router efter Router - är det möjligt?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Är det möjligt att koppla ihop avancerad fläktkåpa med 5-stegstransformator?
Vitvaror