8 236 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Grundläggande tillgänglighet
Hej,
håller på att renovera huset och har bl.a flyttat ett badrum och rivit bärande väggar på bottenplan vilket innebär att kommunen kräver grundläggande tillgänglighet på badrummet.
I SS 914221 2006 (Bilaga A, sida 18) så har de ett exempel på ett badrum med måtten 1700x1900 vilket jag kopierade och lämnade in till kommunen för startbesked.
Nu har vi börjat byggt badrummet och det ser just nu riktigt illa ut med toaletten nästan mitt i badrummet, vilket även innebär att duschen blir liten.
Hur ska vi göra för att kunna uppfylla kraven med minska centrum avstånd från toalett till vägg från 800mm till 600mm.
Var först inne på att minska djup på handfatet, men de var ju visst krav även på detta.
Det jag ser just nu är:
1. Bygga in en nisch för inbyggnads toalett så det enkelt går att flytta toalettstolen.
2. Montera ett extra avloppsrör 800mm bredvid vägg så att det vid anpassning innebär att man knackar sönder klinkersplatta och flyttar toaletten.
3. Finna lösning så att man kan flytta toalettstol 20cm i sidled, kanske genom att bygga en liten special med hjälp av en inbyggnadstoalett där man förlänger avloppsrör.
Imorgon 07.00 kommer VVS firma och slutför avloppsinstallationen, så det är lite bråttom att finna en lösning som är godkänd.. :/
Tack på förhand!
håller på att renovera huset och har bl.a flyttat ett badrum och rivit bärande väggar på bottenplan vilket innebär att kommunen kräver grundläggande tillgänglighet på badrummet.
I SS 914221 2006 (Bilaga A, sida 18) så har de ett exempel på ett badrum med måtten 1700x1900 vilket jag kopierade och lämnade in till kommunen för startbesked.
Nu har vi börjat byggt badrummet och det ser just nu riktigt illa ut med toaletten nästan mitt i badrummet, vilket även innebär att duschen blir liten.
Hur ska vi göra för att kunna uppfylla kraven med minska centrum avstånd från toalett till vägg från 800mm till 600mm.
Var först inne på att minska djup på handfatet, men de var ju visst krav även på detta.
Det jag ser just nu är:
1. Bygga in en nisch för inbyggnads toalett så det enkelt går att flytta toalettstolen.
2. Montera ett extra avloppsrör 800mm bredvid vägg så att det vid anpassning innebär att man knackar sönder klinkersplatta och flyttar toaletten.
3. Finna lösning så att man kan flytta toalettstol 20cm i sidled, kanske genom att bygga en liten special med hjälp av en inbyggnadstoalett där man förlänger avloppsrör.
Imorgon 07.00 kommer VVS firma och slutför avloppsinstallationen, så det är lite bråttom att finna en lösning som är godkänd.. :/
Tack på förhand!
Jag jobbar som fullbetald rörmokare och fått lära mig att om du har en vägg och sen wc så ska wc sitta på 60cm från vägg till centrum wc. Enligt vem går det inte att göra så? Du har inga bilder ?
Hade det varit så hade det varit grymt. Men tyvärr så verkar det inte vara OK när man har ett handfat framför, vilket jag kanske inte framförde i mitt första inlägg.
Enligt SS 914221 som ska gälla så är minimum för enbart toalett 500 till centrum från ena sidan och 1100 på andra sidan. Från sida på toalett stol ska det vara 300 till vägg eller föremål framför, i dett fall tvättställ.
Bifogar bilder på krav för Toalett, tvättställ samt förslaget.

Enligt SS 914221 som ska gälla så är minimum för enbart toalett 500 till centrum från ena sidan och 1100 på andra sidan. Från sida på toalett stol ska det vara 300 till vägg eller föremål framför, i dett fall tvättställ.
Bifogar bilder på krav för Toalett, tvättställ samt förslaget.

Redigerat:
Det jag tänker mest på nu är en inbyggnadstoalett, där borde det väl vara möjligt att montera toalettens centrum 60cm från vägg och om behov finns kan man anpassa det så att man flyttar hela toaletten 20cm i sidled och sneställer avloppet från inbyggnadstoaletten till befintligt avlopp. Det borde väl vara OK? Visserligen krävs det att man enkelt kan montera bort den nisch man bygger för att dälja cisternen men det går ju att tänka till när man bygger så att det går att lösa, eller hur? 
Renoverare
· Västragötaland
· 857 inlägg
Har du duschdörrar som går att svänga in så räknas väl den ytan som ej byggd dvs det brukar gå att klämma in en rullstol. Fast det kanske inte var problemet.
Gräver upp den här gamla tråden då jag har exakt samma problem.
Hur löste du det till slut?
Hur löste du det till slut?
Liknande trådar
-
Rita attefallshuset för tillgänglighet – regler & mått som gäller
Artikelkommentarer -
Tillgänglighet Badrum oklarheter
Planlösningar -
Tillgänglighetsanpassning i kök och runt köksö
Kök -
Grundläggande fråga elvärme (golv) termostat
Värme allmänt -