8 180 läst · 14 svar
8k läst
14 svar
Gör det själv guider badrum?
Finns det några sånna?
Ska antagligen renovera mitt första badrum snart och har i princip inga som helst erfarenheter av detta.
Men brukar kunna ta mig ann saker och slutföra dem (till slut)
Men då vore det ju optimalt att hitta nån gör det självguide, där man går igenom steg för steg hur man bär sig åt.
Just nu lutar det åt maosaik, som tur är badrummet väldigt litet, men har inte rörts sedan 60 talet kan jag tro.
Svartmögel infesterat så det står härliga till:/
MVH/
Ska antagligen renovera mitt första badrum snart och har i princip inga som helst erfarenheter av detta.
Men brukar kunna ta mig ann saker och slutföra dem (till slut)
Men då vore det ju optimalt att hitta nån gör det självguide, där man går igenom steg för steg hur man bär sig åt.
Just nu lutar det åt maosaik, som tur är badrummet väldigt litet, men har inte rörts sedan 60 talet kan jag tro.
Svartmögel infesterat så det står härliga till:/
MVH/
Här har du en länk med lite gds filmer
http://www.kakelplattan.se/
Tack för hjälpen med rengöringstipsen till bilinredningen ;-)
http://www.kakelplattan.se/
Tack för hjälpen med rengöringstipsen till bilinredningen ;-)
Hehe, fick du till det?
Tack detsamma!
Tack detsamma!
Läs igenom Bkr (byggkeramikrådet) sammanfattning regler för badrum och kolla gds-filmerna så ska det nog lösa sig, lägg upp en badrums tråd så ska du nog få lite hjälp och tips också
Setill att dokumentera renoveringen med bilder kan va bra att ha om försäkringsbolagen undrar i framtiden.....
Länk till BKR: http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
Länk till BKR: http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
Ang försäkring.
Så är det ju ett ålderstillägg på en nätt summa av 50tkr om man skulle ta något på självrisk nu så att badrummet behöver åtgärdas.
Hur justerar man bort denna avgift efter man renoverat?
Och kan jag göra allt själv eller finns det något som man måste vara legitimerad i, elen självklart men resten?
Jaja ja kanske ska läsa materialet ja fått innan jag kommer med mer frågor
tack/
Så är det ju ett ålderstillägg på en nätt summa av 50tkr om man skulle ta något på självrisk nu så att badrummet behöver åtgärdas.
Hur justerar man bort denna avgift efter man renoverat?
Och kan jag göra allt själv eller finns det något som man måste vara legitimerad i, elen självklart men resten?
Jaja ja kanske ska läsa materialet ja fått innan jag kommer med mer frågor
tack/
Det försäkringsbolagen bryr sig om är om det är fackmannamässigt gjort, det gäller även elen.
Och seriöst så sker det inget om det är rätt gjort och det är den säkerheten man måste ha på sig själv.
Däremot rekommenderar jag ingen att trixa med badrum högst upp i en flerfamiljsfastighet eller röra elen själv nånstans om man inte har behörigheten för detta. Det ens eget försäkringsbolag vill ha är någon att hänga dvs debitera om något inte är rätt gjort och det är därför man i en del fall vill ha ett seriöst företag att göra saker.
Hoppas detta förklarade lite?
/Kent
Och seriöst så sker det inget om det är rätt gjort och det är den säkerheten man måste ha på sig själv.
Däremot rekommenderar jag ingen att trixa med badrum högst upp i en flerfamiljsfastighet eller röra elen själv nånstans om man inte har behörigheten för detta. Det ens eget försäkringsbolag vill ha är någon att hänga dvs debitera om något inte är rätt gjort och det är därför man i en del fall vill ha ett seriöst företag att göra saker.
Hoppas detta förklarade lite?
/Kent
el och vattendragning lej bort. Du kan gå en kurs hos BKR kostar typ 3000 är 5 timmar sen får du skriva ett prov och skriva godkännt kolla med försäkringsbolaget ifall du kan utföra jobbet själv isf. Har för mig försäkringen ska ersätta bara man tillämpar bransch-reglerna och dokmumenterar, och det blir fel ändå... Vågar inte svara helt säkert efetrsom jag jobbar med just det här själv, har jag inte dessa problem Men ring försäkringsbolaget och kolla ifall man på nått sätt kan göra det privat och utifall av vattenskada i framtiden få det helt ersatt.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det är nog lite olika mellan olika bolag oxå, så skadar inte att kolla om man kan byta försäkringsbolag tex...
lämpligen det försäkringsbolag som säger att gör det självare normalt är noggrannare och har mindre fel.
och undvika det som säger att det oftast är fel på det gör det självare gör...
ett av de två är ju lögnare ...
lämpligen det försäkringsbolag som säger att gör det självare normalt är noggrannare och har mindre fel.
och undvika det som säger att det oftast är fel på det gör det självare gör...
ett av de två är ju lögnare ...
Vi gjorde tätskikt själva men lejde bort flytspackling och kakling. Köpte lips foliesystem och deras instruktioner var jättebra. Vi fotodokumenterade allt vi gjorde och vår besiktningsman hade inga anmärkningar.
Men jag kan förstå att det blir en hel del fel när folk gör själva. Min sambo tycker att jag krånglar för att jag är så noggrann med att göra det enligt konstens alla regler. Så om han hade gjort det själv utan att jag var där och såg till att det blev rätt gjort så hade det nog kunnat bli ett fall för fuskbyggarna
Men jag kan förstå att det blir en hel del fel när folk gör själva. Min sambo tycker att jag krånglar för att jag är så noggrann med att göra det enligt konstens alla regler. Så om han hade gjort det själv utan att jag var där och såg till att det blev rätt gjort så hade det nog kunnat bli ett fall för fuskbyggarna
Det kan vara svårt att få tag på en plattsättare som bara sätter plattorna i ett färdigtätat badrum, iaf med kvitto.
xzyllion: man kan inte bli behörig om man inte jobbar med plattsättning, men man kan självklart gå kurserna.
Vet att jag kollade en av GDS filmerna och enl. mig så gör dom fel vid flytspacklingen (iaf om det är träbjälklag)... man ska flytspackla min 12mm över HELA ytan, dom stänger av och handspacklar lokalfallet, kanske är rätt enl. Kiiltos anvisningar men jag anser att det är fel på träbjälklag
xzyllion: man kan inte bli behörig om man inte jobbar med plattsättning, men man kan självklart gå kurserna.
Vet att jag kollade en av GDS filmerna och enl. mig så gör dom fel vid flytspacklingen (iaf om det är träbjälklag)... man ska flytspackla min 12mm över HELA ytan, dom stänger av och handspacklar lokalfallet, kanske är rätt enl. Kiiltos anvisningar men jag anser att det är fel på träbjälklag
Håller med om flytet.nino skrev:Det kan vara svårt att få tag på en plattsättare som bara sätter plattorna i ett färdigtätat badrum, iaf med kvitto.
Ang BKR kan det tom vara kinkigt att få gå kursen om inte man gör det under en firnas vingar. För att få certet skall praktik genomföras och intygas. Är man bra på att prata för sig går väl allt att lösa. Jag fick ut cert tex men står inte med på sidan som behörig då jag inte jobbar aktivt med våtrum
Förresten Kapten Haddock är du den jag tror du är så har jag under en längre tid sett dig vara aktiv i ett annat forum (Zatzy).
Om du vill kan jag svänga inom Pingens nästa gång jag är på Frösön så kan jag sno lite inspiration och bilvårdstips av dig och i gengäld prata om badrum och försäkringar/juridik om du funderar på nåt
Om du vill kan jag svänga inom Pingens nästa gång jag är på Frösön så kan jag sno lite inspiration och bilvårdstips av dig och i gengäld prata om badrum och försäkringar/juridik om du funderar på nåt
Det stämmer, kom förbi du med eller utan tips!
Sitter för tillfället och jobbar på nya webshoppen och skriver ihop bilvårdsguider.
jag har kommit fram till att det är enklare än att försöka berätta i ord
Sitter för tillfället och jobbar på nya webshoppen och skriver ihop bilvårdsguider.
jag har kommit fram till att det är enklare än att försöka berätta i ord
Jag kan rekommendera guiderna som finns på Cascos hemsida, www.casco.se
Synnerligen informativa och tydliga vid val av deras produkter.
Synnerligen informativa och tydliga vid val av deras produkter.
Liknande trådar
-
Är detta skadedjur och vad bör jag göra?
Miljö & Hälsa -
Reducering ljudnivå sovrum? Flytta utedel till värmepump, vad gör detta på ljudnivån?
Miljö & Hälsa -
Utanpåliggande el ut från central, hur gör man det snyggt?
El -
Behöver byta ojordad sladd med ojordat uttag till sladd med jordat uttag och detta gammal armatur. Hur gör jag ?
Belysning -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp