Byggahus.se
Har ett 40 tals hus med källare och träbjälklag för första våningen. hur dumt av mig är det att sätta kakel och klinker i badrummet? Kan det verkligen vara så att huset rör sig så pass att det börjar läcka igenom ett våtrumstätskikt av matta.?
Om jag flytspacklar på bjälklaget så borde det väl bli stabilt nog för att motstå rörelser?

S
nog kan du göra byggnationen tillräckligt stabil för att det ska hålla. andra har lyckats

Det går, vi har gjort det med nästan samma förutsättningar, fast på våning 2. 1år senare håller det fortfarande...
Du måste se till att det är riktigt stabilt. V/hantverkarnai gjorde så här, förstärkte bjäklaget med extra 170x45 bjälkar, så det är Max 30cc, sedan massor med kortlingar i mellan dessa. Efter det värmegolvsskivor, armering, flytspackel, tätskikt, klinkers...

När ni har förstärkt med extra bjäkar så ringer ni efter en polare som väger 100kg+, be han stå och hoppa lite. Sviktar det när han hoppar, förstärk med mer kortlingar ;)

Om du har tänkt att ha en tvättmaskin i badrummet och bjälklagslängden är över 2,5 m så bör du förstärka ytterligare, t.ex. med limträbalkar, annars finn risk att centrifugeringen ger så stora svängningar i golvet att det spricker såsmåningom. Det har mitt golv gjort, dock efter 30, år så nu planerar jag en renovering med regält förstärkt bjälklag.

Hade du gjort som jag beskrev ovan?

Jättebra svar! Nej ska inte ha någon tvättmaskin där utan det är ett väldigt litet badrum. 110 x250 cm.
Vad är det som kan hända om man inte förstärker? Spricker fogarna eller är det så att rentav tätskiktet spricker och man kan få en vattenskada? Hade tänkt använda ett tätskikt av matta.
För jag tänker om jag har ett bra fall är det väl väldigt små mängder vatten som tar sig igenom klinker fog och fix?

mekkarn skrev:
Jättebra svar! Nej ska inte ha någon tvättmaskin där utan det är ett väldigt litet badrum. 110 x250 cm.
Vad är det som kan hända om man inte förstärker? Spricker fogarna eller är det så att rentav tätskiktet spricker och man kan få en vattenskada? Hade tänkt använda ett tätskikt av matta.
För jag tänker om jag har ett bra fall är det väl väldigt små mängder vatten som tar sig igenom klinker fog och fix?
Om du följer mitt badrumsbygge i min tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/167138-bilder-pa-utrivet-badrum-tips-pa-fortsattning.html så ser du hur jag har gjort. Träbjälklag på andra våningen, klinker, kakel, flytspackel, golvvärme etc. Det enda "misstaget" jag gjort hittills är att jag inte satte rörelselister mellan vägg och golv samt i hörnen, så glöm inte det. ;)

Nu har jag pratat med en kompis som är plattsättare. Han säger att dom häller lecakulor först och sen eps cement. Och att man har plast under först så att den inte kan rinna emellan. Den är ju en lättbetong som inte väger så mycket men blir väldigt stark då den stelnar.
Det är nog det jag kommer att köra på.

Hur blev ditt badrum bra då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.