Svara Nytt ämne
  1. 2011-04-10 21:14
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2009
    Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder

Problem wc anslutning.. vet ej hur jag ska göra

Som i en tidigare tråd så hade jag lite frågor då wc röret hamna väldigt nära väggen.
    Detta skulle jag lösa med en excentrisk purus wc klosett eller vad dom heter.

Röret som kom upp i badrummet var ca 10cm upp förbi färdigt golv.
    Sedan kapade jag ner röret för att få till den excentriska delen... men först efter kapningen förstod jag vad jag gjort fel... är ju helt nere vid rör manchetten o kapa.. Nu vill ju fukt/vatten enklare ta sig under tätskiktet.. Hur ska jag rädda detta... ångrar att jag ens kunde vara så dum och kapa ner röret sådär..

Finns det nått sätt och förlänga sånt här rör? eller ska jag silikona fast den excentriska purus muffen?

här är bild på röret som finns kvar..

Snälla tips o tricks mottages omgående..
    bild-27.JPG (294 visningar)  

2. 2011-04-10 21:18
    Svara | #2

Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder
    här är länken till purus delen

http://core.purus.se/PurusWeb/Naviga...?DBDocId=32629

3. 2011-04-10 21:21
    Svara | #3

Forumgud Medlem: jun 2006
    Skåne
    3 690 inlägg
    Gillad 250 gånger
    28 bilder
    Verkar inte vara så nära väggen på bilden......men det är lugnt, sätt dit excenterdosan. Ser visserligen ingen manschett på bilden, endast tätskikt ett. Det ska mycket till för att det ska komma vatten inunder din toastol.

4. 2011-04-10 21:30
    Svara | #4

Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder
    tank77 skrev Visa original
    Verkar inte vara så nära väggen på bilden......men det är lugnt, sätt dit excenterdosan. Ser visserligen ingen manschett på bilden, endast tätskikt ett. Det ska mycket till för att det ska komma vatten inunder din toastol.
    Jo om du kollar noga så är manchetten i samma nivå som kapningen.. tätskikt gummimassan är grön och rör manchetten är samam färg som dessa gråa PP avlopsrör.

Saken är att jag måste kapa röret närmare golvet för att den excentriska delen ska stå stabilt på golvet. Nu när jag hade den monterad.. så är den ca 10mm från golvet och den vek sig åt sidan varje gång vid montering.. Det är riktigt tajt mellan vägg o toalettstol altså. Så man får inte känt efter med handen om den hamnar rätt.

Funderade på om man ska fuga/limma dit den excentriska delen med sanitets silikon.. Då vill den säkert hålla sig rak när jag monterar toaletten

5. 2011-04-10 21:30
    Svara | #5

Oj oj, klosettanslutningen skulle varit monterad dikt mot flytspacklet innan du grejade med tätskiktet. Finns mer att läsa om det i säkervatten!

Det bästa du kan göra för stunden är att kapa så mycket du vågar sen applicera rikligt med silicon och trycka dit klosettanslutningen...
    99% rätt är oftast 100% fel!

6. 2011-04-10 21:39
    Svara | #6

Forumgud Medlem: jun 2006
    Skåne
    3 690 inlägg
    Gillad 250 gånger
    28 bilder
    Trycker du ner klosettanslutningen så långt du kan?

7. 2011-04-10 21:41
    Svara | #7

Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder
    ja jag läste detta precis.. tätskiktet ska vara 15mm upp på sidan efter anslutningen..

men jag ska inte fuska med nått om jag inte kan göra det riktigt säkert.. i så köper jag hellre nån annan produkt som förlänger röret jag har.. och lever vidare med att toaletten blir 2mm från väggen..

finns det nån rörstuss som hade fungerat och förlänga upp röret med igen? som har en normal wc anslutning?

8. 2011-04-10 21:43
    Svara | #8

Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder
    tank77 skrev Visa original
    Trycker du ner klosettanslutningen så långt du kan?
    ja.. men som man ser på uppbyggnationen.. Den översta delen är 120mm stor. denna del ska vila på plant golv. och 110mm anslutningen går inte up mer än 2-3 mm in i anslutningen

Liknande ämnen

1. Hur göra anslutning under köksvask?
    av kamrate i forum Vatten & avlopp
  2. Amerikanska blandare, problem med anslutning?
    av Tornhill 2 i forum Vatten & avlopp
  3. Hur göra med anslutning entretak-husvägg?
    av jakim i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Hur göra med va-anslutning + elanslutning???
    av fridasven i forum Hustillverkare
  5. Problem TV-anslutning
    av GoForIt i forum Teknik