Svara Nytt ämne
  1. 2011-02-04 11:34
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2010
    örebro
    48 inlägg

Svetsa plastmatta själv

Först vill jag säga att jag vet att man inte bör ge sig på att svetsa plastmatta själv.
    När det är sagt, undrar jag om det finns någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska göra, om jag nu ändå vill försöka själv.
    Främst vid golvbrunnen.
    Sedan har vi några vattenrör som sticker upp genom golvet. Hur kan jag täta dem?

2. 2011-02-04 13:53
    Svara | #2

ninos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Dalarna
    3 687 inlägg
    Gillad 227 gånger
    28 bilder
    till golvbrunnen använder du en skärmall, vattenrören tätar du med aquatät och/eller stossetter
    svårast är i hörnen, se till att få en tvär böj på mattan upp på väggen
    har du ytterhörn så måste du lägga på en bit matta som är triangelformad och svetsa

3. 2011-02-04 14:57
    Svara | #3

örebro
    48 inlägg

Tack nino, jag hade hoppats att du skulle svara, för du är en av de få som inte säger att det är omöjligt.
    Om vi inte klarar det, så finns ju alltid proffs att tillgå.
    När vi ska svetsa hörnen, ska vi skära ut mattan så att det blir en liten spalt för svetstråden, eller ska mattan ligga kant i kant?

4. 2011-02-04 16:09
    Svara | #4

Stefan Ns avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: jan 2009
    40 år
    Stockholm
    2 951 inlägg
    Gillad 207 gånger
    83 bilder
    Kolla denna guide, där verkar det stå en del. http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...1nvRkf05uko0tw

5. 2011-02-05 15:44
    Svara | #5

örebro
    48 inlägg

Tack, där fanns bra tips

6. 2011-02-06 01:24
    Svara | #6

Jag kan förstå om du snickrar hemma...
    Jag kan förstå om du "rörkrökar" hemma...
    Jag kan förstå om du byter en strömbrytare hemma...

Jag kan inte förstå om du svetsar en matta i en dusch, som alltid är utsatt för fukt dag efter dag. Varje gång du duschar får du en ny exponering, är det inte rätt från början blir det fel, fort! Du ser inte att det läcker, först det är för sent!

Motivera mig att bryta upp hela badrummet igen, för att du ville svetsa själv, för att du trodde du kunde!

Enligt mig superdumt om du inte är 120% säker på vad du pysslar med!

Största utgiften för försäkringsbolag: Fuktskador!
    99% rätt är oftast 100% fel!

7. 2011-02-06 01:31
    Svara | #7

byggare henke
    Gäst
    nino har fel. kring rör. gör man rätt behövs det ej någon extra förutom, mattsvets till skarvar och hörn

8. 2011-02-06 08:58
    Svara | #8

ninos avatar
    Dalarna
    3 687 inlägg
    Gillad 227 gånger
    28 bilder
    vattenrör med kopplingar eller långa rör kan du inte halsa över,till wc o handfats rör behövs inga stossetter
    hur gör du runt tex elementrör då henke?

9. 2011-02-06 09:06
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: dec 2005
    1 074 inlägg
    Gillad 58 gånger
    2 bilder
    Kan bara hålla med Krilleman, anlita kunnigt folk. Lägg eget arbete på sådant som ger lindrigare konsekvenser om det blir fel.

10. 2011-02-06 10:15

Lolles avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    31 år
    Jämtland
    3 028 inlägg
    Gillad 548 gånger
    73 bilder
    Med risk för att bli tjatig så kan även jag tycka att man är dumsnål om man ger sig på montering av plastmattan själv. Att med dagens rot avdrag anlita en fackman efter att själv ha gjort förarbetet är småpengar i förhållande till övriga kostnaderna. De senaste offerterna vi sett är mellan 3-6000 kr i arbetskostnad.

Det är ganska många ställen det kan gå fel och vid en ev skada har man uppförsbacke gentemot oss då vi definitivt kommer att granska och leta efter fel om man inte har gjort enligt säkert våtrum...

11. 2011-02-06 11:43

Nu visste ju TS om allt detta med att inte göra det själv, så svara på hans fråga istället hur man gör.

12. 2011-02-06 18:04

byggare henke
    Gäst
    allt med kragar.
    du kanske inte klarar det men min mattläggare gör det.
    en kunning mattläggare behöver ingen brunnskärare.
    om du använder aquatät för badrumsmattan har du gjort galet.
    den kan du ha på en matta i annat rum. så att inget skurvatten åker ner i skarv.

13. 2011-02-06 19:31

ninos avatar
    Dalarna
    3 687 inlägg
    Gillad 227 gånger
    28 bilder
    en kunnig mattläggare använder skärmall, för att vara helt säker
    för 20år sen gjorde dom lösa kragar och svetsade mot mattan....
    ta gärna en bild på hur han gjort vid ett element så kanske jag lär mig nått nytt, finns många olika sätt att göra saker på
    aquatät är iaf tillför tätning av rörgenomföringar i våtrum. du tänker kanske på kemsvets som man använder i fogar på mattor i torrautrymmen?

14. 2011-02-06 21:06

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 575 inlägg
    Gillad 1 800 gånger
    1084 bilder
    Kurtivan skrev Visa original
    Nu visste ju TS om allt detta med att inte göra det själv, så svara på hans fråga istället hur man gör.
    Du har givetvis helt rätt, dessutom undanbad TS sig t.o.m sådana inlägg i början.

Men i vilket fall som helst tycker jag att TS och vi andra ska försöka se värdet i kinglolle's inlägg, då det faktiskt står för försäkringsbranschens syn på saken, då kinglolle jobbar på f-bolag.

Nu ska jag passa mig för mer OT i denna tråd, sorry
    Den som vet mest, gissar minst !

15. 2011-02-06 22:42

byggare henke
    Gäst
    nej du nino.
    man skär ett hål, värmer mattan något trycker dit brunns ringen. skär bort resterande.
    jag har inte mött någon som haft kragar till avlopp. du måste tänka på när vi hade gjutjärnsbrunnar.

Liknande ämnen

1. Lägga plastmatta själv?
    av Tompa21 i forum Badrum
  2. Svetsa plastmatta. Klarar man av det?
    av mekkarn i forum Golv
  3. Svetsa balkongräcke själv!
    av tunnatallen i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Svetsa plastmatta själv
    av MrKarlsson i forum Badrum
  5. Nån som lagt plastmatta själv?
    av Nallis i forum Golv