Byggahus.se
Jag har ett badrum uppfört 2002 med Ardex tätskikt ( målat tätskikt + brunnsmanschett)och klinker som ytskikt.
Tyvärr för mig så har manschetten spruckit precis i kanten vid klämringen.:(
Nu är då den stora frågan, kan man åtgärda det här utan att riva och göra om hela badrummet?

Jag har pratat med tekniske experten på Ardex och han påstår att han har varit med om att försiktigt knacka loss klinkerplattorna runt brunnen och frigöra tätskiktet för att sedan montera en ny manschett.

Skulle vara intressant att höra om någon på forumet har erfarenhet av någon liknande reparation, eller andra förslag?

En annan sak som jag reflekterar över är hur konstruktionen av detta är gjord. För mig känns det som att detta med en tunn gummibit som ska klämmas fast är som att be om problem.
Finns det inte någon golvbrunn som har en rejäl manschett fabriksmonterad eller annan bättre teknisk lösning så att man kommer undan den här svaga punkten?

Jag tror att det har funnits brunnar på marknaden där manschetten var fast, ihopgjuten med brunnen, men att lösningen inte fungerade. Vet dock inte varför det inte fungerade. Ev. kan det vara lite svårt att montera saker i rätt ordning då. Brunnen måste ju monteras först, för att få ett bra fäste i bjälklaget, om där då sticker ut en bred fläns så går det ju inte att montera skivor runt brunnen.

Man måste pressa i ringen utav ¤#¤&%#% för att det ska gå i i purus brunnar så jag var själv lite tveksam där men eftersom gummimassan sen rollas över så tror jag det är tillfreddställande, men man får ju stå på ringen för att den ska glida på plats.

Tror nästan att den varianten där man skruvar fast ringen är bättre, men då har ju purus sin kniv (som jag använde) som är mycket smidig.

Hur man ska göra i TS fall vet jag inte det är ju brunnen som är det värsta stället i hela badrummet om det läcker så får man oundvikligen fuktskador. Skarven mot gamla tätskiktet är ju det värsta och jag vet inte hur man ska få bort allt bruk för att få en bra övergång men det kanske går. Sen gäller det ju att nya tätskiktet inte löser upp det gamla och här får man nog fråga tillverkaren.

Hursomhelst tror jag inte du kan få någon att ta på sig arbetet med någon slags garanti, det är också ytterst tidsödande arbete då i princip varenda kvadratmillimeter måste vara i rätt skick.

Sammanfattningsvis så går det troligen att göra men då gäller det att vara N O G A annars kommer vattenskadan som ett brev från KFM när man inte betalt räkningarna.

Vilken färg är det på klämmringen? skulle tro att den är gul?

En tanke kan vara att om det finns möjlighet så försöka skarva manschetten utan att knacka bort plattor utan göra ett försök först vid brunnen. Det experten på ardex verkar vara ute efter är att sätta dit en helt ny manschett och att helt frigöra den gamla + ytterligare några centimeter samtidigt som det tidigare rollade tätskicktet hålls intakt låter som ett knäjobbsprojekt med stor potential till att ta ordentligt med tid och ändå bli otät.

En idé kan vara att skära av den gamla manschettten över klämringen och försiktigt lyfta upp denna. Trycka fast en ny manschett med klämringen och klippa av nya manschetten någon centimeter från klämringen så den är möjlig att sticka under den gamla. Mellan dessa så applicera tätskickt från ett rollat system och försöka få detta att torka under press om möjligt. Det du offrar är en manschett om det inte funkar

Tackar för svaren!

(Det sitter en blå klämring Nino)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.