Byggahus.se
Det vad tillverkarna själva skriver spelar ingen roll. Man bör följa för närvarande BBV 10:1 enligt BKR eller följa GVK. Båda kan inte tillämpas i samma våtutrymme.

T
kamilenski skrev:
Det vad tillverkarna själva skriver spelar ingen roll. Man bör följa för närvarande BBV 10:1 enligt BKR eller följa GVK. Båda kan inte tillämpas i samma våtutrymme.
Ja, och plastmatta körs enligt GVK! Vilket medför att man får sätta keramik på plastmatta......

tank77 skrev:
Ja, och plastmatta körs enligt GVK! Vilket medför att man får sätta keramik på plastmatta......
Men inte på vilka plastmattor som helst väl... ;)

Skulle köra med centros egna tätskiktsduk. Enklast att arbeta med, billig och fixet är faktiskt förvånansvärt bra. Skulle inte rekomendera lip, tycker det är riktigt skräp, cementbaserat kladd som jag faktiskt har varit med om att det har släppt från golvet trots att badrummet stått en vecka efter gummning pga semestern. verkar inte vilja torka.
beror också på om du bor i hus eller lägenhet, inte ens säkert att du behöver brottas med en duk! kolla upp det!

Jag vill bara påpeka att förr mig. en plastmatta. ãr en matta som är mönstrat eller färgat.
Så att man kan nyttja badrmet, tills det blir aktuellt med kakling.

Där är det tal om en gammal befintlig plastmatta och det finns inga gamla plastmattor som är godkända att klinka på mig veterligen...

I denna tråden pratas det om nya godkända mattor att klinka på...

Tänk på att räkna in fixet i totalpriset på tätskiktet! och köp fog på samma ställe så bör du få lite rabatt
Ardex är väldigt drygt ( räcker länge) bör räcka med 8-9kg FG Flex fog till hela badrummet (20*20 plattor)
och kanske 25kg X7plus fix

Ingen plastmatta är godkänd enligt BKR, varken ny eller gammal, dock enligt GVK där finns tätskiktsmattor.
Man kan fråga sig varför inte Tarkett Armstrong mm har valt att lämna in en plastmatta till SP för att få godkännande?

Är det nån som känner till nått foliesystem som vi vanliga dödliga får gå på kurs hos? Min kvalitets ansvariga tjafsar så jag bör ordna nån kurs så jag stiger i graderna lite hos honom.

Känner inte till något sådant faktiskt och som privatperson behöver du inte gå någon kurs heller så länge du utför det fackmässigt vilket du gör om du följer monteringsanvisningarna till punkt och pricka.

Steg 3 kurser hos leverantörerna går man när man gått steg 1 & 2 hos t.ex BKR.

Det man lär sig på steg 3 är exakt det som står i monteringsanvisningarna fast man får ofta känna på produkterna och så får man ibland lite andra tips också, men inget annat. :)

Paul-Staffanstorp skrev:
Känner inte till något sådant faktiskt och som privatperson behöver du inte gå någon kurs heller så länge du utför det fackmässigt vilket du gör om du följer monteringsanvisningarna till punkt och pricka.

Steg 3 kurser hos leverantörerna går man när man gått steg 1 & 2 hos t.ex BKR.

Det man lär sig på steg 3 är exakt det som står i monteringsanvisningarna fast man får ofta känna på produkterna och så får man ibland lite andra tips också, men inget annat. :)
Har man tur kan man få grilla korv och käka tårta också i Steg 3 ;)

Håller med Paul, det finns inga riktiga mellanting och skall inte riktigt behövas heller. Du får argumentera för att du har nödvändig kunskap ändå.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ring runt och fråga säljarna i ditt område om det är någon kurs på gång hos något företag så kanske du kan hoppa in och gå steg 3 kursen, går du den hos tex Bostik så kommer du ju garanterat att köpa deras produkter och sälja vill ju säljarna göra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.