Svara Nytt ämne
  1. 2009-12-20 18:26
    Svara | #1

RtZ
    Banned Medlem: jul 2007
    Västra Götaland (Göteborg)
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder

Hur många liter eps-cement per kubikmeter?

Jag har ett räkneproblem.. Tänkte gjuta en platta till badrummet med eps-cement. Ytan är 10kvm och tjockleken på plattan beräknas till ca 10cm. Hur många liter färdigblandat eps-bruk behövs?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-12-20 18:48
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2008
    norrbotten
    282 inlägg

längen x bredden x höjden
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-12-20 18:51
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    västerbotten
    102 inlägg

Ok, here we go. Ska försöka, fick själv hjärnstillestånd men om du använder samma måttenhet när du räknar så går det. Ex: 5m x 2m x 0,1m = 1 m3 = 1000 liter.

Kan ha missat något...

4. 2009-12-20 18:54
    Svara | #4

RtZ
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Ja, visst kan det bli stillestånd ibland. Det stod helt stilla här o därför blev jag tvungen att skriva. Men tack för svaren..

5. 2009-12-20 19:23
    Svara | #5

RtZ
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    En helt annan sak som slog mig nu när jag satt och räknade på kostnaden, var om jag kunde göra 4-5 kvm av golvet med eps-bruk (området där dusch, handfat och toaletten finns) och resterande del med vanlig cement? Det är ju trots allt detta område som får vatten på sig.

Tror jag vill bygga en bastu så småningom i den resterande delen av badrummet. Och el-värmeslingor i golvet (dock inte där jag tänkte ha själva bastun).

6. 2009-12-20 19:39
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: feb 2007
    Västkusten
    865 inlägg
    Gillad 58 gånger
    105 bilder
    Tror inte det blir billigare eller på någon sätt bättre att dela upp
    golvet och gjuta med vanlig betong.
    Betongen behöver även torka några månader innan du kan fortsätta.
    Pris EPS ca 3kr/liter betong 4kr/liter.

7. 2009-12-20 20:23
    Svara | #7

Senior medlem Inloggad Medlem: jul 2007
    Stockholms län
    1 362 inlägg
    Gillad 30 gånger
    24 bilder
    Peter2400 skrev Visa original
    Tror inte det blir billigare eller på någon sätt bättre att dela upp
    golvet och gjuta med vanlig betong.
    Betongen behöver även torka några månader innan du kan fortsätta.
    Pris EPS ca 3kr/liter betong 4kr/liter.
    I fallet med EPS måste man även räkna in flytspackel med en viss tjocklek så EPS blir dyrare än så. I och för sig måste man det med betong med om man ska bygga fall men EPS kräver ju en viss tjocklek för stabilitet där du kan köra extremt tunnt på betong

// Mats

8. 2009-12-20 20:56
    Svara | #8

RtZ
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    myrstack skrev Visa original
    ..men EPS kräver ju en viss tjocklek för stabilitet där du kan köra extremt tunnt på betong

// Mats
    Vilken minsta tjocklek rekommenderas för eps-platta ovanpå cellplast?

9. 2009-12-21 07:56
    Svara | #9

ninos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Dalarna
    3 843 inlägg
    Gillad 252 gånger
    31 bilder
    RtZ: du vet att du inte bara kan använda EPS va? den måste täckas av något, tex flytspackel, betong

Eps på cellplast tror jag inte att rekomenderas, man använder antingen eller.... (rätta mig gärna om jag har fel)

http://www.epscement.com
    klicka på konstruktioner till höger

10. 2009-12-21 14:25

RtZ
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Ja, jag vet att man måste ha flytspackel ovanpå eps. Annars spricker det osv. Men vad man mer kan ha vet jag inte.

Tycker inte jag får riktig rätsida på hur jag ska göra i badrummet, trots att jag söker i Google och läser olika artiklar och inlägg.. Jag vet att cellplast isolerar mer än eps och det är därför jag känner för den lösningen när jag vill ha värmeslingor. Jag har skaffat mig ett antal Sundolitt S100 som jag skulle vilja använda.

Men om jag gjuter med vanlig betong ovanpå allihop (inkl armering), även i duschutrymmet, kommer betongen att suga åt sig av fukten från duschen. Även om jag tänkte lägga klinker på ytorna. Eller kan jag lägga tätskickt mellan betongen och klinkers?

11. 2009-12-21 15:28

Nykomling Medlem: jul 2009
    Dalarna
    37 inlägg

Du inte bara kan utan ska lägga tätskikt mellan betong och klinker, speciellt vid dushen!

12. 2009-12-21 16:50

RtZ
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Men då har jag fått rätat ut en del frågetecken nu!

Liknande ämnen

1. 40 liter ved - hur många m3?
    av Frankoblanko i forum Värme allmänt
  2. Hur många liter luft/sek?
    av beesten i forum Ventilation
  3. Hur många liter är en kropp?
    av swecul i forum Badrum
  4. VVB hur många liter behöver man???
    av Mb_Star i forum Vatten & avlopp
  5. hur många liter blandat vatten får jag av 100L
    av Fredrik1976 i forum Biobränsle