Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-12-02 19:33
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2009
    Västra Götaland
    1 inlägg

Renovering av badrum i bostadsrätt?

Hej,

Blev medlem här nyligen mestadels pga. en fråga jag har, men kommer säkerligen ha fler i framtiden.

Min fru och jag köpte precis en bostadsrätt som vi kommer att flytta in i om cirka tre månader. Den är relativt nedgången och inget är gjort sen den byggdes (1964, om jag inte minns fel nu). Vi har planer på att kakla badrummet (som nu bara består av väv/plastmatta). Nu har svärfar dock sagt att man inte får göra detta själv i en bostadsrätt, vilket jag tycker låter jättelustigt. Varför skulle man inte få göra det?

Så min fråga lyder följande:
    Vad gäller för regler och lagar kring att kakla ett badrum själv i en bostadsrätt, för att ha ryggen fri? Vad gäller VVS vet jag ju att en yrkesman måste godkänna. Borde det inte isf vara samma princip för kaklandet/fogandet osv?

Jättetacksam för svar och lite mer ingående förklaring!
    Tack på förhand!

Hälsningar,
    Emil

2. 2009-12-02 20:16
    Svara | #2

P-G
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Skåne
    294 inlägg
    Gillad 6 gånger
    Vissa brf-styrelser ställer krav på att det ska vara fackmannamässigt utfört, andra gör det inte. Men om något går snett och det blir en fuktskada exempelvis ner i lägenheten under får man vackert stå för den kostanden själv då det inte är utfört av behörig. (Tror detsamma gäller om man köpt en andel med fulrenoverat badrum, men ska inte svära på det. Viss undersökningsplikt finns även när det gäller BR trots att det ibland hävdas att den inte existerar gällande BR.)

Satt tidigare i styrelsen i en större förening (125 lägenheter) och där hade vi ibland problem med snabbrenoveringar modell köpa-renovera-sälja. I våra stadgar stod det förvisso att det skulle vara fackmannamässigt utförda våtrum, men det fanns inte tid att processa om dylikt, tror väl egentligen inte det skulle hålla om man hade tagit det till prövning, så i vårt fall blev det bara att man påpekade för spekulanter som ringde oss att det var en quickfix dom tittat på.

Men i ert fall, ett alternativ kan vara att låta fackmän göra underarbetet+fuktspärr och så gör man resten själv.

3. 2009-12-02 20:19
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    västerbotten
    102 inlägg

.........................
    Senast redigerad av Mr Sound 2009-12-02 20:22 Anledning: P-G hann före..

4. 2009-12-03 16:36
    Svara | #4

b8q
    Forumgud Inloggad Medlem: jul 2009
    Stockholm
    2 312 inlägg
    Gillad 272 gånger
    28 bilder
    Kontrollera samtidigt med föreningen om det är något stambyte planerat den närmsta framtiden. Det är lite surt att kosta på en fin ytskiktsrenovering bara för att få se den nedriven 2 år senare...

5. 2009-12-03 20:21
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    stcockholm
    196 inlägg
    Gillad 3 gånger
    10 bilder
    En del föreningar står för brunn bytet också.

Liknande ämnen

1. Renovering av badrum i bostadsrätt
    av NetNut i forum Badrum
  2. Ventilation i kök - renovering bostadsrätt
    av Thomas_Akerlund i forum Kök
  3. försäkring för bostadsrätt (samt renovering)
    av Lokanaturell i forum Försäkringar
  4. Renovering av bostadsrätt - avdrag senare?
    av nikasp i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.