Svara Nytt ämne
  1. 2009-05-27 18:50
    Svara | #1

SJW
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2008
    Stockholm
    117 inlägg

Fogen kakel mot tak, silicon eller fogmassa

Det blev lite breda kakelfogar, 8-12mm, mot taket i halva badrummet, då taket är snett. Det känns som det skulle bli fult att fylla dessa med Silicon, det blir så lätt kladdigt när det är brett. Jag tror att det skulle bli snyggare med vanlig fogmassa. Fast jag vet ju att det finns sprickrisk. Fast det kanske inte är hela världen om det spricker lite? Huset är från 1935, 70mm stående plank. I taket är det gipskivor och på väggarna cementskivor. Och hur nödvändigt är det med Silicon i vägg-väggvinkeln. Jag har limmade skarvar av Aquaboard cementskivor.

2. 2009-05-27 19:02
    Svara | #2

Forumgud Medlem: jun 2006
    Skåne
    3 669 inlägg
    Gillad 242 gånger
    28 bilder
    Hur kunde det bli så mycket som 8-12 mm??

I ditt fall skulle jag ha satt en taklist istället, passar bra med tanke på husets ålder!

3. 2009-05-27 19:18
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: apr 2007
    stockholm
    603 inlägg

6 bilder
    Fyll fogen med fogmassa, skulle du inte gilla resultatet kan du ju alltid sätta upp en list senare.

Jag har skipat silikon i alla mina vägg-vägg vinklar. Skulle det bli sprickor så får jag fundera på att skrapa ut lite fog och dra på en silikonsträng.

4. 2009-05-27 19:51
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    staffanstorp
    373 inlägg
    Gillad 3 gånger
    41 bilder
    Jag hade med kört på en taklist i form av skugglist.

5. 2009-05-27 21:12
    Svara | #5

SJW
    Stockholm
    117 inlägg

Hur kunde det bli så mycket som 8-12 mm??

Jag vet faktiskt inte riktigt var jag missade. Jag började med plattorna nerifrån. Jag visste att taket lutade en cm och hade kalkylerat att kapa en cm på hälften av plattorna. Men på något sätt blev det inte så. Nästa gång jag kalklar så missar jag inte.

6. 2009-05-28 20:06
    Svara | #6

stockholm
    603 inlägg

6 bilder
    Jag hade hjälp av proffs. Han mätte av så att "passbitarna" uppe och nere skulle bli så stora som möjligt. Drog en vågrät rand och satte första raden mot denna. Sedan byggde han på. Kollade att det var i våg då och då. Golv och tak är sällan helt parallella, speciellt inte i ett badrum med fall. Så det är utsiktslöst att satsa på hela plattor uppe eller nere.

7. 2009-05-28 20:21
    Svara | #7

Forumgud Medlem: jun 2006
    Skåne
    3 669 inlägg
    Gillad 242 gånger
    28 bilder
    Inte ofta tak är i våg, därför kollar man inte bara på ett ställe! I annat fall så blir det som i ditt fall.......

Men som sagt kör med en skugglist. Kommer se för jäkligt ut om du försöker fylla ut med latex.

8. 2009-05-28 21:12
    Svara | #8

Tigersågens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2007
    Östergötland
    449 inlägg
    Gillad 12 gånger
    Det bästa är väl att utgå från mittpunkten på väggen både i horisontell och i vertikal led. Sedan måste man ta hänsyn till fallet på golvet och ev. vågfel i vägg/takvinkel så att det inte blir en konstigt liten passbit. Har även hört att det är bättre att försöka har en större väggplatta i taket än en mindre, jämfört med det omvända. Har väl något i normalfallet att göra att taket är närmare huvudet än vad golvet är. Jag kommer att börja med att lägga klinker på golvet och dra upp en halv klinkerrad på väggen justerat för fall och monterat i lod. Kommer sedan att sätta kakel på väggen, dock är kaklet något tunnare vilket gör att jag funderar på att lägga lite mera fix bakom den första kakelplattraden för att få en jämn övergång mellan klinker och kakel på väggen.

9. 2009-05-28 21:12
    Svara | #9

SJW
    Stockholm
    117 inlägg

Jag hade med laservattenpass ritat en linje runt hela badrummet och kom till samma punkt så den var i våg och trodde att jag skulle kunna klara av att få i stort sett hela plattor uppe. Men nu vet jag bättre, det är bättre att räkna med att kapa en centimeter extra. Men det är ingen katastrof bara lite klantigt. Det får bli en list. Ni har rätt - det blir faktiskt snyggare med än utan list, det ser då mer färdigt ut. Jag har förstått att det finns någon typ av frigolitlister som man kan limma. Kanske man kan limma trälister också? Kanske man kan kombinera lim med skruv i fogarna? Man vill ju ogärna borra i tätskiktet.

Tack förresten för engagemanget i detta utmärkta forum som varit till mycket stor hjälp.

10. 2009-05-28 21:36

stockholm
    603 inlägg

6 bilder
    Enbart Latex är direkt olämpligt eftersom den måste målas för att inte dra åt sig smuts. Jag menade att du kunde prova att fylla med samma fogmassa som du har fogat kaklet med och om du inte var nöjd med detta sätta en trälist. Om du vill ha en smal list så får du också ett bättre underlag att limma mot.

En trälist blir säkert snyggt.

11. 2009-05-29 16:39

Senior medlem Medlem: apr 2005
    680 inlägg
    Gillad 1 gånger
    77 bilder
    Tec-7. Dyr men bra.

12. 2009-06-01 10:54

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2008
    Stockholm
    159 inlägg

Använd latexfog och måla ner fogen med samma färg som i taket. Silicon kan inte målas över med bra resultat.

Liknande ämnen

1. Går silicon att ta bort från kakel?
    av nattugglan11 i forum Badrum
  2. Fästa kakel med silicon
    av Canuto i forum Kök

Taggar