Svara Nytt ämne
  1. 2009-03-13 08:06
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2008
    västra götaland
    135 inlägg

3 bilder

Svetsa plastmatta själv

Hej. Har sökt runt på forumet men inte hittat riktigt det jag söker efter. Håller på att göra iordning en toalett (våtutrymme) och ska lägga in en plastmatta. Jag har köpt en extra remsa matta för att prova svetsa själv, åtminstonde känna lite på det. Tänkte fråga efter lite praktiska råd. Jag vet att det inte är rekomenderat att göra det själv och om jag känner att jag inte får det bra så lämnar jag givetvis bort det till en mattlägare. Kollade med försäkringsbolaget och de sa att det var ok att göra det själv, men det måste givetvis bli fakmannamässigt. Jag har två rör 110 och 75 som sticker upp samt en golvbrunn.

Skall fogarna fasas av på något sätt för att få svetsen att gå in i mattan?
    När jag svetsar hörnen, ska jag svetsa nerifrån och upp eller uppifrån och ner?
    Ungefär hur stora hål skär jag i mattan för att trä den över 110 och 75 rören?
    Värmer jag mattan med hårtork eller värmepistol?
    Blir mattan större när jag värmer den och drar den ihop sig sen när den svalnar?

Kommer nog fler frågor när jag hämtat svetsen. Tack på förhand. -Karlsson
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-03-13 08:17
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: nov 2004
    1 464 inlägg
    Gillad 5 gånger
    31 bilder
    kanterna skall fasas ur om jag inte minns fel.

Tips:
    På forbos eller tarketts hemsida så hittar du enklare anvisningar för svetsning
    Bosch har svetsmunstycke för svetsning med plastråd & varmluftpistol i sitt tillbehörssortiment kostar runt 150:-
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-03-13 08:52
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: mar 2009
    Stockholm
    64 inlägg

Hur stort hål du ska skära beror på hur högt upp på röret du vill att mattan ska gå upp.
    Ja mattan ger med sig men det är nog skillnad på att värma den och smälta om du förstår vad jag menar Vad jag monns så gick mattan tillbaka till sin ursprungsform när jag värmde den trädde över formade och lät den kallna det var inga problem Inte heller när jag värmde och vek ner i golvbrunnen GLÖM INTE KLÄMRINGEMN I BRUNNEN
    Förutom att skära i hörnen var det ett förhållandevis lätt jobb att lägga plastmatta

Liknande ämnen

1. Lägga plastmatta själv?
    av Tompa21 i forum Badrum
  2. Svetsa plastmatta. Klarar man av det?
    av mekkarn i forum Golv
  3. Svetsa plastmatta själv
    av Kristina J i forum Badrum
  4. Svetsa balkongräcke själv!
    av tunnatallen i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Nån som lagt plastmatta själv?
    av Nallis i forum Golv