33 219 läst · 66 svar
33k läst
66 svar
Arkitektens ansvar???
Sida 1 av 5
Jag och min fru intresserade oss för en tomt i en Stockholms förort, där vi tänkte bygga vårt drömhus. Tomten är lätt kuperad och ligger på ett berg. Vår ide var att bygg ett hus i flera halvetage för att slippa spränga så mycket. Vi diskuterade meden Arkitekt om det var möjligt för den budget som vi hade och han försäkrade att det var fullt möjligt! Vi bestämde oss därför att köpa tomten och påbörja ritandet med Arkitekten. Vi var hela tiden noga med att påtala för honom om att vi hade en tydlig produktions budget och Akitekten lovade och försäkrade att han hade koll på detta.
Det hela blev en mycket långdragen historia! Arkitekten och kommunens handläggare kunde inte komma överrens om bygghöjder och medelmarknivåer och Arkitekten fick hela tiden rita om och rita om. Efter 11 månader !!!!!!fick vi tillslut ett bygglov. När vi nu har börjat samla in offerter från byggherrar, står det klart att produktionen för vårt hus ligget ett par miljoner över den budget som vi tidigare kommit överrens om med Arkitekten!!! Alla som tittar på ritningen säger att detta hus är extremt dyrt att bygga!det är väldigt stort (325 kvm), det har brutna tak i konstiga vinklar och mycket stora fönster partier! Vi har hela tiden försäkrat oss om att Arkitekten haft koll på produktions kostnaden, men alla säger nu att detta hus är extremt dyrt!
Vi har nu brutit vårt samarbete med arkitekten eftersom vi inte längre har förtroende för honom. Han har tagit mycket lång tid på sig att få fram ett bygglov och han har ritat ett extremt dyrt hus! Vi har nu fått hjälp av en fantastiskt byggfirma som med hjälp av sin konstruktör hjälpt oss rita om huset så att vi hamnat inom budget. Vi har betalat Arkitekten 177.000:- för ritningar som vi ändå fått rita om!! Är detta "läropengar" eller är detta något som man kan kräva tillbaka. Han har ju faktiskt inte lyckats leverera det som vi från början kommit överrens om? Någon som vet? Tacksam för svar!!
/Kaveln
Det hela blev en mycket långdragen historia! Arkitekten och kommunens handläggare kunde inte komma överrens om bygghöjder och medelmarknivåer och Arkitekten fick hela tiden rita om och rita om. Efter 11 månader !!!!!!fick vi tillslut ett bygglov. När vi nu har börjat samla in offerter från byggherrar, står det klart att produktionen för vårt hus ligget ett par miljoner över den budget som vi tidigare kommit överrens om med Arkitekten!!! Alla som tittar på ritningen säger att detta hus är extremt dyrt att bygga!det är väldigt stort (325 kvm), det har brutna tak i konstiga vinklar och mycket stora fönster partier! Vi har hela tiden försäkrat oss om att Arkitekten haft koll på produktions kostnaden, men alla säger nu att detta hus är extremt dyrt!
Vi har nu brutit vårt samarbete med arkitekten eftersom vi inte längre har förtroende för honom. Han har tagit mycket lång tid på sig att få fram ett bygglov och han har ritat ett extremt dyrt hus! Vi har nu fått hjälp av en fantastiskt byggfirma som med hjälp av sin konstruktör hjälpt oss rita om huset så att vi hamnat inom budget. Vi har betalat Arkitekten 177.000:- för ritningar som vi ändå fått rita om!! Är detta "läropengar" eller är detta något som man kan kräva tillbaka. Han har ju faktiskt inte lyckats leverera det som vi från början kommit överrens om? Någon som vet? Tacksam för svar!!
/Kaveln
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Korta svaret, nej.
I princip så har du rätt arkitetkten har inte klarat av att leverera det du beställt. Men som jag ser det så får du troligen stora bevisproblem.
Arkitekten kan blåneka, han har aldrig hört talas om en budget osv.
Arkitekten kan hävda att hans ritning är inom budget, det är bara du som inte klarar av att förhandla med byggarna, hade du anlitat honom även för upphandlingen för ytterligare typ 100 000 i arvode, så hade han hittat en byggare som håller sig inom budget.
Osv.
Om ni har en någorlunda vettig kontakt med arkitekten så bör du kunna ta upp en diskussion om att detta inte riktigt blev som ni kommit övverens om, och föreslå ex. att han återbetalar halva arvodet, kan ni kompromissa runt 25% åter, så tror jag du skall se dig som vinnare.
Arkitekten har ett starkt intresse att inte dra på sig missnöjda kunder, i dessa dagar med sociala medier (som byggahus).
Nu vet jag ju inte vad er budget var, men det du nämner som brister (storlek, konstig tak konstruktion, fönsterpartier) borde du nästan insett att detta kommer att bli väldigt dyrt.
I princip så har du rätt arkitetkten har inte klarat av att leverera det du beställt. Men som jag ser det så får du troligen stora bevisproblem.
Arkitekten kan blåneka, han har aldrig hört talas om en budget osv.
Arkitekten kan hävda att hans ritning är inom budget, det är bara du som inte klarar av att förhandla med byggarna, hade du anlitat honom även för upphandlingen för ytterligare typ 100 000 i arvode, så hade han hittat en byggare som håller sig inom budget.
Osv.
Om ni har en någorlunda vettig kontakt med arkitekten så bör du kunna ta upp en diskussion om att detta inte riktigt blev som ni kommit övverens om, och föreslå ex. att han återbetalar halva arvodet, kan ni kompromissa runt 25% åter, så tror jag du skall se dig som vinnare.
Arkitekten har ett starkt intresse att inte dra på sig missnöjda kunder, i dessa dagar med sociala medier (som byggahus).
Nu vet jag ju inte vad er budget var, men det du nämner som brister (storlek, konstig tak konstruktion, fönsterpartier) borde du nästan insett att detta kommer att bli väldigt dyrt.
Tack för ditt svar. Vi har givetvis varit oroliga under resans gång, vad detta hus kommer att kosta, men Arkitekten har varit mycket tydlig, nästan blivit irriterad när vi påtalat budgeten! Det står även inskrivet i våra kontrakt med Arkitekten att budgeten är tajt och skall vara styrande.
Jag vet inte vad du vill säga med den kommentaren eftersom jag efterfrågar om någon vet vad en Arkitekt har för ansvar! Som jag skrivit tidigare så har vi kontinuerligt frågat Arkitekten om det ligger inom budget eftersom vi också tyckte att det drog iväg, men har har hela tiden försäkrat att han har koll på det.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Vad var den uttalade budgeten?
Och vad hamnade den projekterade byggkostnaden på?
Det låter ju som att mycket av fördyringen ligger på byggnadsnämndens hantering av ärendet, och det kanske inte är så lätt att förutse för arkitekten i sådana här speciella fall.
Så en sista fråga: Hur kunde den nya husbyggarfirman så enkelt skruva ner kostnaderna?
Det är svårt att ta ställning till denna historia när så lite fakta lämnas ut.
Och vad hamnade den projekterade byggkostnaden på?
Det låter ju som att mycket av fördyringen ligger på byggnadsnämndens hantering av ärendet, och det kanske inte är så lätt att förutse för arkitekten i sådana här speciella fall.
Så en sista fråga: Hur kunde den nya husbyggarfirman så enkelt skruva ner kostnaderna?
Det är svårt att ta ställning till denna historia när så lite fakta lämnas ut.
Den uttalade budgeten år ju igentligen inte intressant, det intressanta är ju om Arkitekten har något ansvar för att han inte lyckats levererat ett resultat som vi kommit överrens om till sin kund. Han har inte tagit mer betalt än vi kommit överrens om, så det är inte det som är problemet! Han har däremot inte lyckats leverera det som vi kommit överrens om. Vi har skrivit i anbudet att budgeten är tajt och styrande och han har sedan ritat ett hus som är extremt dyrt att bygga, samtidigt som han försäkrat oss om att han har koll på kostnaderna.
Husbyggarfirman har hjälpt oss få ner kostnaderna genom att rita om huset. Det har blivit mindre, mindre fönster etc, detta har då påverkat bygglovet, så det har tagit ytterliggare 4 månader att få ändringarna godkända! Nu har vi äntligen fått även det klart!
Husbyggarfirman har hjälpt oss få ner kostnaderna genom att rita om huset. Det har blivit mindre, mindre fönster etc, detta har då påverkat bygglovet, så det har tagit ytterliggare 4 månader att få ändringarna godkända! Nu har vi äntligen fått även det klart!
Svårt att säga exakt eftersom jag bara har fått in offerter på byggandet. Men jag tog in 8 offerter och den billigaste låg på ca 2 milj över. De flesta låg runt 2,5 över och den dyraste på 4 milj över. Men det kändes inte som ett seriöst anbud.
Men det är fortfarande omöjligt att avgöra hur pass mycket fel det blev. Om budgeten var tre miljoner och det verkliga priset var fem miljoner så är det väldigt mycket fel. Men om budgeten var tolv miljoner och det verkliga priset var fjorton miljoner så kan det nästan räknas som en felmarginal.Kaveln skrev:
Hur menade arkitekten att han visste att han var inom budget? Det kan han egentligen inte veta förrän offerterna börjar komma in. Hade han bara räknat med någon schablon?
(Hus "i flera halvetage" låter rätt dyrt i vilket fall som helst.)
En schablon vid nygygge brukar ofta nämnas vid nybygge är 20-30000:-/m2. Så detta hus borde hamna på minst i spannet 6-9 Mkr. Säkerligen i det övre spannet och troligen över mtp komplexiteten.
Men som flera tidigare sagt så är det svårt att veta exakt var det hamnar före man fått in ett antal offerter.
Sen lär det vara svårt att driva något mot arkiteten bla pga bevisbördan. Men sen kanske det bästa för er är att släppa detta och fokusera på uppförandet av ert drömhus.
Men ta en dialog med arkitekten om en reduktion som tidigare föreslagit.
Men som flera tidigare sagt så är det svårt att veta exakt var det hamnar före man fått in ett antal offerter.
Sen lär det vara svårt att driva något mot arkiteten bla pga bevisbördan. Men sen kanske det bästa för er är att släppa detta och fokusera på uppförandet av ert drömhus.
Men ta en dialog med arkitekten om en reduktion som tidigare föreslagit.
Redigerat:
Vi hade ett maxtak på 4 i produktions kostnad. Sen tillkommer ju tomt, vatten, avlopp, bygglov etc. Arkitekten menade att hans ritprogram höll koll på kostnaderna, samt att han genom sin rutin kunde förutse byggkostnader. Vi förstår nu att han inte hade riktigt koll på verkligheten.