Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2002

Trallskruv

Vad kör ni med för trallskruv? Vanlig rostfri eller syrafast? Ska ha ca 3500-4000 skruv så priset har en viss betydelse. har kollat runt lite på nätet på priser.

Byggmax har 4,2x55 250 st för 29,95!
    Beijer 4,3x56 250 st för 79,00 (syrafast)

Jula, Biltema, Clas Ohlsson har också skruv till hyggliga priser.

Alltså Byggmax, 29,95 är ju helbilligt, men vad är det för skruv. Bortrostad om 5 år eller?
    Behövs syrafast för "evig" livslängd?

2.    länk #2
    tynniss avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2005
    Ålder: 40

Re: Trallskruv

vanlig rostfri duger utmärkt.
    Du kanske vill göra om altanen efter en så där 35 år. ;D
    [FONT=Comic Sans MS][COLOR=indigo]Tynnis!!:p [/COLOR][/FONT]

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2004

Det finns olika klassningar på rostfritt..

Byggmax kör med A2 vilket är en sämre kvalite. Därav priset, den är mjukare än A4 från gunnebo tex.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2002

Byggmax har ju även en annan variant:

TRALLSKRUV ROSTFRI 4,2x55 MM 250 ST

för 69,95kr

5.    länk #5

Claes skrev:
    Byggmax har ju även en annan variant:

TRALLSKRUV ROSTFRI 4,2x55 MM 250 ST

för 69,95kr
    Jo, såg det. Men vad är haken med den som kostar 29,95. Om det är en trallskruv som borde den rimligen klara utomhusklimat. Men är den ens rostfri eller bara ytbehandlad för att se fräsch ut det första året?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005
    Län: Uppsala

Priset har tyvärr absolut betydelse.
    Jag köpte Gunnebos 42mm:s trallskruv med Torxskalle. Helt underbar, inte en enda har hoppat i spåret. Sen köpte jag Biltemas 70mm:s trallskruv, med Ph2-skalle, och där har säkert ett 10-20-tal gått åt skogen med följden att jag fått dra ut dom med polygrip. Inte ett dugg roligt.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: May 2005

Körde med byggmax trallskruv när jag la trädäcket på vår första uteplats och det var ingen hit kan jag säga. Fick kasta oändligt med skruv samtidigt som de käkade en massa bits. Nu när jag skulle ändra om så är det stört omöjligt att få upp dem igen. Så det var bara kofoten som gällde

När jag skruvade vårt nya trädäck så köpte jag trallskruv på k-rauta istället. De heter något med fastscrew och dessa var helt underbara. Inte en enda skruv som behövde kastas och samma bits höll till hela altanen på 20kvm. Tror att de kostade ca 300kr för 1000 st.

Jag har även hört att de med torxskalle som Jocke nämnde ska vara kanon

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2003

Hejs, jag körde med Byggmax "dyra" modell med torx-skalle och på 45kvm däck så var det nog 7-8 skruvar som inte höll måttet.

Stefan

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Köp Gunnebo:s Trallskruv, antigen:

Bryggskruv 4,2x55 med torxspår eller
    Ziron behandlad Trallskruv 4,2x55 med torxspår.

Den första är top of the line skruven(A4) Rostfri, och den andra
    modellen "Ziron" är en typ galvad ny skruv som Gunnebo
    tar fram själva... en mycket prisvärd och kanonbra skruv.
    Båda skruvarna finns i många längder och tjocklekar.
    ;D

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Ja,ja du har helt rätt angående rostfri klasserna!
    Få be om ursäkt.
    Gunnebos Bryggskruv är (A4) "Syrafast" Rostfri....

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Aug 2004

Håller på med altan 70m2.Har anv. Byggmax rostfri trallskruv 4,2x42 med torx-skalle och är helnöjd.Inga problem.

12.    länk #12

Fick nedanstående svar av Heco som tillverkar de trallskruv som säljs på bl a Byggmax. TFX Ekonomi kostar som sagt 29,95 för 250 st 4,2x55 på Byggmax.

"TFX ekonomi är en vanlig stålskruv som är ytbehandlad för att fungera utomhus. Fördelen med en ytbehandlad stålskruv är att den är hårdare än en rostfri, så om man skulle slira lite vid inskruvningen så går inte skruven sönder.(spåret slirar sönder) Som du förstår så är det så att en rostfri skruv som är gjord av material som inte kan rosta är den bästa lösningen. Ska du lägga ett trallgolv så rekommenderar jag rostfri skruv
    för syrorna i det tryckimpregnerade virket fräter på skruven och en ytbehandlad skruv har ju bara ett skikt som skyddar mot rost. För snickerier utomhus i vanligt trä fungerar det utmärkt med ytbehandlad skruv."

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Mar 2005

Fick en snabblektion i trallskruv av en skruvleverantör.
    Han förklarade att en trallskruv ska kunna böja sig utan att gå av.
    Då följer den trallens rörelse utan att gå av.
    Har man en planka som är uppåt 5m så är det en ganska stor rörelse.
    Testa med en tumstock. Lägg den på ett plant bord med ena änden 2-3mm utanför kanten och håll i andra änden.
    Skjut sedan in de 2-3mm så ser ni hur mycket tumstocken böjer sig uppåt.
    Avskaffa kulörnamn nu!!!! Använd NCS

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Jan 2005

Man får ju vad man betalar för!!! köper man billig skruv som man ändå aldrig kommer kunna ta bort så kan man lika gärna spika........

Nä vi kör Alltid med GRABBER dyra Ja men ack så bra!!!!

15.    länk #15
    EE
    Nykomling Medlem: Feb 2005

Har just byggt altan. Innan fick jag höra att det man absolut inte får spara in på är trallskruven. Kan efter att använt Grabbers trallskuv + kantskruv intyga att det stämmer. Perfekt resultat!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09