Svara Nytt ämne
  1. 2007-08-12 13:50
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2007
    västragötaland
    5 inlägg

1 bilder

trägolv på balkong

Hejsan,

Jag har funderat ett tag på att lägga något slags trägolv ute på min balkong. En kompis gjorde så att han köpte brädor - lade först två slingor med brädor från ena kanten till den andra (ca 20cm ut från de båda sidorna). Därefter lades plankor på motsatt håll över hela balkongen och kunde sedan skruvas fast med hjälp av de två träslingorna som låg under brädorna. Jag undrar för det första; kommer det bli problem med fukt om man bygger på detta sätt? Alltså, ska man använda någon slags duk under eller dyl.? Vidare, kan man skruva fast plankorna kant mot kant? (de är nämligen väldigt blöta nu) eller ska man ha några millimeters mellanrum för att vara på den säkra sidan att de inte sväller!? Och min sista fråga, om man lägger slingorna med brädor 20cm från kanterna har man ett mellanrum mellan dessa slingor på ca 70cm. När man sedan lagt brädorna på dessa sviktar de en aning i mitten av dessa 70cm p.g.a. denna långa bit utan något stöd under. Så frågan är, ska man då lägga ytterliggare en slinga av brädor här i mitten? eller kommer de svikta mindre då de är mindre fuktiga?

Tack på förhand!
    /Niclas

2. 2007-08-13 08:45
    Svara | #2

matbr107s avatar
    Senior medlem Medlem: apr 2005
    618 inlägg

28 bilder
    Du ska ha en luftspalt under golvet för att just kunna lufta bort fukten under trallen. Jag skulle inte lägga någon duk eller något annat under utan låta betongen vara som den är på balkongen. Virket sväler när det är fuktigt och krymper när det torkar. Lägger du golvet när det är fuktigt kan du räkna med att det kryper lite och att mellanrummet mellan trallen blir större. Är virket torrt så får du motsatt effekt.
    Nyinflyttad i ett egetritat Vallsjöhus i modern stil.
    www.villabroden.se. Över 250 bilder från byggstart att inspireras eller "avskräckas" av!!

3. 2007-08-13 20:10
    Svara | #3

Nykomling Medlem: aug 2007
    västragötaland
    5 inlägg

1 bilder
    vad är då en luftspalt om det inte är det jag redan gjort på bilden ovan?
    funderar bara på om det ventileras tillräckligt där under...
    Sedan kan jag väl omformulera min ena fråga eftersom du verkade missförstå mig en aning, att de sväller resp. krymper skrev jag, så det var inte svaret jag sökte;
    Om jag skruvar fast plankorna kant i kant, hur många mm kommer springorna att bli ungefär mellan dem? (om plankorna är genomblöta i dagsläget)
    Och hur är det egentligen med svikten på plankorna som jag frågade ovan?

Mvh
    Niclas

4. 2007-08-15 09:16
    Svara | #4

matbr107s avatar
    Senior medlem Medlem: apr 2005
    618 inlägg

28 bilder
    Trots din ton så ska jag förtydliga mig:

Din luftspalt duger säkerligen till att lufta betongen i balkongplattan. Balkonger brukar ju klara sig bra med de gröna mattor som många lägger på dem under sommaren. De har endast ett par millimeter luftspalt!

Hur mycket träet sväller / krymper är omöjlikgt att avgöra. Det beror helt på vilket träslag det är samt vart det har vuxit, impregnerat eller inte osv osv osv. Enklast borde väl vara att mätta dem med fukt och sedan spika fast två stycken bredvid varandra och lägga inne i lägenheten någon/några veckor för att se hur mycket krympningen blir. Extremanvändaren lägger de spikade brädorna i ugnen på låg värme och tittar när virket är torrt.

Svikten i "plankorna" är beroende på vilken dimension det är mellan dem. Normalt brukar man ha cc 60 cm mellan det du kallar "slingor". Kolla med din lokale bygghandlare alternativt använd sökfunktionen på detta forum!

LYCKA TILL!!
    Nyinflyttad i ett egetritat Vallsjöhus i modern stil.
    www.villabroden.se. Över 250 bilder från byggstart att inspireras eller "avskräckas" av!!

5. 2007-08-16 21:17
    Svara | #5

Mellis77s avatar
    Junior medlem Medlem: mar 2006
    60 inlägg

2 bilder
    Jag skulle laggt in en extra "slinga" (kostar ju knappast något extra) och sen skruvat trallen utan mellanrum

Liknande ämnen

1. Balkong matta och balkong textil?
    av LisaDrake i forum Altan & uteplats
  2. Tak under balkong?
    av Maskot i forum Altan & uteplats