Byggahus.se
Hejsan

Håller på att bygga ett trädäck och har stött på lite problem.

Mina trall brädor är 3,6m långa.

Ska ligga mellan mitt uterum och ett förråd, total längd 6,2m
Bredd 435cm, sen utanför det kommer 5 rader till som kommer ligga framför uterummet (total längd 12,8m)

Har försökt räkna på hur jag smartast gör för att snyggaste läggningen med optimal CC på bjälkarna.

A: Löpande läggning, då kommer jag få massa må bitar på 1m och kortare.
B: Två plank per rad, 1m spill

Någon som har nått bra tips?

Mvh
Daniel

Löpande ser ju bättre ut.... Tycker jag.

Men hur små bitar kan man använda utan att det bli fult?

Kör jag löpande så blir det:
Rad 1: 3,6m +2,6m
Rad 2: 1m +3,6m + 1,6m
Rad 3: 2m + 3,6m + 0,6m

Då får jag nog köra lite kortare bitar med mindre spill bitar på varje rad för att få rätt på CC mellan bjälkarna.

Spenderade många år på grundskolan/gymnasiet/högskolan att räkna matte. Men nu när man behöver det så är det som bortblåst.
Finns säkert ett riktigt enkelt sätt att få ut det bästa.

Du ska ju ha jämnt avstånd mellan reglarna annars kommer det ju inte se klokt ut.

Att lägga 60cm bitar skulle jag säga bara kommer se väldigt konstigt ut, det ger heller inte bra hållfasthet. Absolut minimum är två fack.

Du får ta den kostnaden med det extra spillet som läropengar och beställa trall i längder som ger dig minimalt med spill nästa gång ;)

Läropengar för att beställa i tid. Va tvungen att få hem det innan påskveckan för det är då tiden finns.
hade räknat med 4,2m och då hade det blivit perfekt, men det hade inte brädgården inne.

Men har nog kommit fram till den enklaste lösningen.
Får se om det blir bra, men hoppas på det.
Kommer köra 50CC förutom på första och sista bjälken, där blir det 60CC.
Alternativ att jag sprider ut 10cm på var sida om bjälkarna jag kommer skarva på.
De två måste dock ligga på 50CC.
Sen kan jag köra:
3,6m + 2,6m
2,6m + 3,6m
osv.

Blir 1 meters spill bitar som jag kan använda för att göra några snygga planteringslådor.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter som en bra plan :) glöm inte att posta bilder före, under och efter :)

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Varje trallbräda skall ligga över minst två fack.

Varför inte ha jämnt C-C?
(<Total längd> - <antalet reglar> x 45) / (<antalet reglar> - 1) + 45 = <C-C-avstånd>

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.