Svara Nytt ämne
  1. 2012-06-12 14:30
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Jönköping
    282 inlägg
    Gillad 7 gånger
    17 bilder

Hur fästa stolpe?

Hej.

Ska bygga en altan. Den inre bärlinan ska ligga mot tegelfasaden, men inte vara förankrad i denna då jag är tveksam till hållfastheten. Golvbjälkarna ska hängas upp med balkskor i bärlinan eftersom jag inte kan bygga högre. I betongsockeln sitter det fönster, så jag kan inte heller flytta ner bärlinan. Eftersom jag får problem att sätta en plintrad så nära huset har jag tänkt att lägga en trädgårdsplatta under varje stolpe. Stolpen består av två st 45x95 varav den ena går upp och låser bärlinan enl. bild.

Jag har tänkt att fästa stolpen på något sätt till sockeln, men vet inte riktigt hur. De vertikala lasterna går ju rätt ner i marken, men det känns som man borde förankra den till huset på något sätt, men hur? Det blir ju ett litet mellanrum (ca 10 mm) mellan stolpe och sockel.

Förslag emottages tacksamt.

Stolpe.jpg (850 visningar)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-06-12 15:01
    Svara | #2

Hur hög är konstruktionen?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-06-12 16:59
    Svara | #3

Jönköping
    282 inlägg
    Gillad 7 gånger
    17 bilder
    Det är 60 cm från marken till underkant bärlina.

4. 2012-06-12 17:15
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: jul 2009
    Dalarna
    574 inlägg
    Gillad 17 gånger
    1 bilder
    Borra in i grunden/muren, tätmassa sedan dunka i vanliga betongexpandrar, borde väl göra susen?

5. 2012-06-12 17:18
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: jul 2009
    Dalarna
    574 inlägg
    Gillad 17 gånger
    1 bilder
    Sedan förstår jag inte varför de flesta vill fästa bjälkarna med balkskor, det är bättre att bulta eller skruva fast bjälklaget från hussidan innan du reser upp den, mycket lättare, går fortare.....

6. 2012-06-13 05:47
    Svara | #6

Jönköping
    282 inlägg
    Gillad 7 gånger
    17 bilder
    Att slå ihop stommen innan är inget alternativ, har gjort så några gånger och det var INTE smidigare. Det blir nog inte balkskor heller, kör en list i uk. bärlina som golvbjälkarna får vila på.

Åter till ursprungsfrågan, vad är lämpligt att ha som distans mellan stolpen och väggen (~10 mm)?

Liknande ämnen

1. Fästa takstol i hammarband utan stolpe?
    av turmenator i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Altan, fästa stolpe ?
    av Timor i forum Altan & uteplats
  3. Hur fästa stolpe på mur?
    av Leaff i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Fästa stolpe för trappräcke i golvet?
    av Berra Brumm i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Fästa 45x95 stolpe i fasaden
    av perrand i forum Byggmaterial & byggteknik