Visa ett inlägg

2010-01-12, 12:48
Citera |  #106

Doldskada
Fullvärdig medlem

Medlem: sep 2008
Län: Stockholms
Inloggad
Jag har mellan modellen av Bosch sprutan - är mycket nöjd med den. Har målat pärlspont tak som var mörkblått till vitt ca 20-25m2 - det gick åt 5 lager med budget färg från byggmax o ca 10-12 liter för att få det helt vitt. Ergonomin var bra därför att sprutan inte väger för mycket eftersom behållaren bara rymmer 0.8l och aggregatet har man på ryggen - men det bästa var att man slapp använda stege.

Utöver det har jag målat några gipsväggar - men där kan jag säga direkt att det går fortare att rolla och om den finishen duger är det helt klart snabbare med. Slutligen har jag målat en hel del möbler/dörrar o barngrindar och sånt - det är här sprutan skiner egentligen, resultatet blir helt perfekt och minsta operfektion i snickeriet kommer tydligt fram i den annars perfekta ytan, det går även fortare än penselmålning.

Sprutan dammar mer när man kör med vattenbaserad färg enl mig - detta beror nog på att fägen spädes mer. Även om dimman kommer på andra saker än som ska målas går det ganska lätt att få bort den då den delvis torkar i luften och sitter inte hårt, men maskera, maskera, maskera så slipper du mycket problem.

Att den är helt i plast känns konstigt först men plasten är lite fet och går mycket enkelt att rengöra - dock är det jobbigt att rengöra med lösningsmedels baserade färger, där brukar jag använda en liten pensel med lösnings medel o pensla rent sedan torka med papper.

Kvaliteten på färg är avgörande - byggmax förgen gick att spruta men det var dålig täckning och sprutan hostade pga alla klumparna som inte gick att få bort, bra färg är ett nöje att lägga på. Jag kör ofta grundfärg först när jag målar snickerier då även om man tror att något är rentorkat från partiklar så brukar det komma fram vid första lagret och det är tacksamt att slipa i grundfärgen.