Visa ett inlägg

2010-01-09, 13:26
Citera |  #103

heckes avatar
hecke
Fullvärdig medlem

Medlem: apr 2005
Län: Östergötland
Då jag sett att många kunniga personer håller till i denna tråd så postar jag min frågeställning här. Funderar på att köpa en portabel HVLP färgspruta. Har sedan tidigare en 1,5 hk kompressor som jag använt en del till lackering med en traditionell högtrycksspruta. Jag har varit någorlunda nöjd med resultatet förutom det dåliga färgutnyttjandet som slukar färg och att man har färgstoft precis överallt förutom på det man vill måla.

Således vill jag ha en HVLP spruta. Var först inne på en conversion spray gun, men insåg rätt snabbt att man behöver en riktig monsterkompressor för att driva dessa, så det föll bort. Således har jag istället riktat in mig på en mindre portabel turbindriven spruta. Det som jag tänkt mig måla med sprutan är bl.a. nedanstående i fallande prio:
* Diverse snickeriprojekt och möbler
* 50 m2 spontat innertak
* 100 m staket (träolja)
* ca 200 m2 Innerväggar uppdelat på flera husprojekt a 20-40 m2 styck
* ca 100 m2 Innertak uppdelat på flera husprojekt a 10-20 m2 styck

Efter att scannat marknaden och läst på en del på nätet så har jag hittat följande alternativ.

* Bosch PFS 105 E
* Wagner WallPerfect W665

Båda kostar exakt lika mycket på Bauhaus (1895 kr) och har likande spec.
Nedan har ni min egna bedömning

Bosch PFS 105 E
+ Kan reglera luftflödet elektriskt
+ Verkar ha bättre reglering även av flödet än Wagner
+ Bra enhet som går på hjul och förvarar grejerna
- Finns inga tillbehör (kanske kommer vem vet?)
- Endast 0,8 l färgkopp
- Plastiga munstycken

Wagner WallPerfect W665
+ Verkar designad just att måla väggar och tak
+ Wagner dominerar färgsprutor för DIY och har gjort HVLP länge (hittade ett test från 1999 i USA av föregångaren)
+ Tillbehör med olika munstycken och färgbehållare finns att tillgå
+ 1,8 l Färgkopp
- Plastiga munstycken

För tillfället lutar det mest åt Wagner, även om jag tycker Bosch verkar mer genomtänkt i designen. Skulle gärna vilja ha input från er som använt sprutorna, då jag själv ej målat med dem. Så kom gärna med synpunkter.

Senast redigerad av hecke 2010-01-09 14:41. Anledning: La till bild