|
Blev idag uppringd av en rörmokaren som kommunen skickat till en av mina fastigheter, där jag gjort ett jobb i en lägenhet. Han ringde och sa att jag förväxlat kall och varmvatten anslutningarna till hyresgästens toalettstol och ville göra sig lite smålustig. Samtidigt tänkte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att lära känna en ny rörmokare med egen firma, kanske skulle han bli bättre och förmånligare att anlita?
Frågade vad han tog i timmen och övriga kostnader, och då sa han att på material så är det listpriser hos leverantören som gäller, vilka är HELT ORIMLIGA!
Jag försökte börja förhandla med honom att du får 400:- per timme plus moms och jag ska ha nettopris på material. Han blev kort sagt upprörd över min förhandlingstaktik och höjde rösten och började rabbla upp alla omkostnader han har.
Rörmokarn sa klart och tydligt att det är på materialet han vill tjäna pengar på, 369:- per h är tydligen ingenting om man inte samtidigt kan kränga material med stora påslag. Hans sammanfattning var att inklusive arbetskostnad och materialpåslag så måste han komma upp till 700:- per h plus moms, för att han ens ska kunna ta ett uppdrag.
Girigt och slugt tycker jag!
|