Visa ett inlägg

2009-11-21, 22:58

mr_bygg
Senior medlem

Medlem: jan 2007
Län: Dalarna
Tekopptekopp skrev:
Jag förstår inte allt gnäll? Kolla priser först och åk och handla sedan!

Jämför ni priser på tomatskivan på sibylla´s 90 gr. med en tomat ifrån Rinkeby torg oxå?:confused:
De flesta som beställer en burgare är väl medveten om kostnaden innan beställning och har vid ett köp accepterat att betala ett paketpris för arbete + råvaror. Problemet här är väl att många kunder inte får en vettig information om slutpriset och vilket påslag som egentligen är på materialet. (Att hänvisa till en prislista som inte har något att göra med det faktiska priset är som jag ser det bara ett sätt att vilseleda kunden)

De ständiga argumenten om att har inte kunden fattat vilket påslag som finns i branschen så får man skylla sig själv är ganska kortsiktiga. Visst, många gånger så tjänar man uppenbarligen bra på materialet och kunden ser eller förstår inte den kostnaden men idag när det är så lätt att jämföra priser så känns det som ett ganska utdöende system.

De flesta är i grunden beredda att betala för ett bra utfört arbete och som jag ser det så leder systemet med stora påslag på materialet och en lägre timmpenning bara till en massa onödigt missnöje eftersom många kunder känner sig blåsta. Ofta så är försvaret att man inte kan höja timpenningen för då får man inga kunder vilket indirekt innebär att man måste "lura" kunden på påslaget eftersom alla andra gör det.

Är man helt öppen med vilken timpenning och vilka påslag man har och gör det tydligt för kunden vad det verkligen innebär så är systemet med stora påslag egentligen inte ett problem men utnyttjar man listpriser för att "höja" sin timdebitering och det inte är klart för en kund från början tycker jag personligen i alla fall att det är att vilseleda kunden och har svårt att se att man sen blir förvånad och inte har någon förståelse för att kunder blir förbannade.