|
Jag betalar gärna ett påslag (på hantverkarens rabatterade pris) om det innefattar tid för införskaffande av materialet, transportkostnad etc. Men om hantverkaren istället väljer att debitera arbetstid och bilersättning för dessa inköp förstår jag inte vad påslaget motiveras av.
Sen hade ju ffa VVSarna kunnat vara lite smidigare. Om de gett lite mer av sin egen rabatt till slutkunden istället för att försöka få oss att tro att de betalat listpriser hade folk inte börjat leta priser på nätet och ifrågasatt sina hantverkare eller börjat ställa krav på specificerade matieralräkningar från hantverkarens leverantörer. Känns som att Ahlsells påhittade prislistor (som är en viktig komponent i det systematiska lurendrejeriet mot slutkunderna) inte kan överleva så mkt längre när vem som helst kan jämföra priserna i deras prislistor med nätbutikerna priser (skillnaderna är löjliga, ofta > 100% högre priser på Ahlsells). Hade jag orkat själv hade jag anmält dem för vilseledande marknadsföring, problemet är ju bara att det inte är deras egna kunder de lurar utan kundernas kunder. Tror det kan bli jobbig juridik den dag det börjar nystas i det.
|