|
Men man ska heller inte jämföra priser på en brunn köpt från ett internetföretag med storköpsrabatter, specialicerat datasystem för orderbehandling, leverans etc med en oneoff för en rörkrökare det är liksom inte helt rättvist däremot försvarar jag ju inte 200% påslag bara för det.
Det är lite som att jämföra ICA nära med ICA maxi det kan lätt skilja en 10-20% på en varukorg pga högre omkostnader.
Sigro har ju bara kanske 5 personer totalt och säljer för 10-tals miljoner per år med minimal hantering/vara (tror att de tom levererar det mesta i kopplingsväg och RSK direkt från Dahls) så egentligen har de inget lager heller detta gör att de lätt kan sälja för 1% påslag och ÄNDÅ tjäna på karusellen så att säga.
Rimligt påslag kan ju vara 10-20% på varan iom garantiåtaganden osv men utöver det ser jag att man svårligen kan motivera. Däremot är det rakt av orättvist att jämföra med billigaste på nätet iaf vad gäller materialkostnad.
Att sen inte nissen vill montera om han inte får köpa in det får han stå för det är inget jag skulle säga är seriöst agerande. Men nu är vi i den här eviga karusellen timpris kontra materialvinst och den leder ju rätt upp i aset kan man lugnt säga. Kort sagt så bottnar det hela i att "verka" billigare än vad man egentligen är i jämförelsebara poster (typ timpris) och istället ta igen detta på annat material bilersättning osv.
VVS-branschen har börjat ta detta på allvar och det KOMMER att lösa sig (läste detta i en VVSbranshtidning) framöver men det gäller ju att någon tar det där första steget.
Blev lite långt detta och jag är själv ingen företagare (glad amatör däremot) men kanske kommer bli och jag försöker hålla mig neutral och lyssna till båda sidor. För trots allt så är det ju TS:s brunn+montering som är Krökarens middag, det tycker jag ingen har rätten att neka honom, jag vill ju åtminstone se att jag som företagare både gör beställaren samt mig själv en tjänst samt att båda skall vara nöjda.
|