|
Området där vi bor hör till Stockholms stad men kan väl räknas som närförort. Buss nära huset 2 – 3 ggr/timme, annars 15 min promenad till T-bana. Jag åker kommunalt till jobbet (åt Värtahamnen till) på 45 min. Bil tar jag bara utanför rusningstid men då går det riktigt snabbt vart som helst. Hustrun som jobbar mer centralt cyklar dit på 25 min.
Jag har bott på landet som riktigt liten, sen ett mindre samhälle, sen hela skoltiden i småstad och därefter ett par medelstora städer innan jag hamnade i storstan. Av dessa är det småstaden jag har minst varma känslor för – tyckte att det var en inkrökt miljö där jag som person passade väldigt dåligt. Men vad vet jag, kanske var det bara just den stan.
Jag tycker om storstaden, gillar myllret och mångformigheten. Utbudet av nöjen och kultur är ju också bra även om jag tror att man har tillräckligt av sånt i en medelstor stad också. Vi har allt detta inom bekvämt räckhåll samtidigt som vi bor i ett lugnt och idylliskt villaområde och har nära till dagis, skola och natur.
Nackdelar? Pengar - framför allt boendekostnaden förstås men även annat. Exempelvis kostar äldsta dotterns ridskola mycket mer än det gjorde när vi bodde längre ut.
En annan sak som vi har reagerat på är att det blir rätt litet spontant lekande med grannbarn, sådär som jag själv och grannungarna sprang till varandra när jag var barn. Det är nämligen så att de jäktade och prestationsångestladdade medelklassföräldrar, som utgör en stor del av befolkningen häromkring, är experter på att boka in all ledig tid till diverse aktiviteter som de far iväg på med barnen. Ingen tid till att vara spontan.
Det går förresten igen i umgängesmönstren mellan vuxna också. Glöm att bara titta förbi, allt ska bokas långt i förväg, annars kan man ge sig sjutton på att folk redan har annat för sig. Det hör väl lite till tidsandan men jag misstänker att det är värre i storstan än på mindre orter.
Trots de invändningarna tycker jag att platsen vi bor på är optimal för oss. Men det handlar om vad man prioriterar så jag tänker inte ”rösta på” någonting, jag kan lätt se att man inte behöver vara så hemskt annorlunda funtad för att komma till andra slutsatser.
Om jag inte bodde i storstad tror jag att jag skulle vilja bo på rena landet någon timme från en stor eller medelstor stad. Då skulle vi kunna skaffa häst åt dottern, en omöjlighet nu med tanke på vad stallplats kostar häromkring.
|