Visa ett inlägg

2008-11-23, 10:46
Citera |  #17

Angelvens avatar
Angelven
Senior medlem

Medlem: jan 2005
Län: Stockholm
Ålder: 42 år
9 mil om dagen blir det - och hälften är ju storstadrusning, gissa om det blir miljövänligt ;-)

Vedeldad kokspanna och gamla gamla glasfönster gör väl sitt till ;-)

Men jag provade att göra den där miljökonsekvensanalysen på DN som visar hur miljövänlig du är - och resultatet var att så länge jag åker med jobbet till USA ett par gånger om året spelar inget annat någon roll....

Vi har lanthandeln (konsum) 5 km bort - med apotek och post i ena kassan.

Bränslekostnad - well, vi flyttar ungarnas dagis till ett lokalt nu - så det går ner med 5 mil om dagen...

Jag är uppväxt på landet (närmsta klasskamrat bodde 5 km bort) och vill nog bo så - tyvärr är yrkesvalet sådant att det är lite svårt att inte bo i storstad - men jag flyttar gärna om ni kan hitta ett jobb för en ASIC konstruktör - eller så får vi göra som sambon muttrar om ibland - leva på henne som förskollärare istället - det skulle nog gå om vi flyttade ut på landet ;-)

Å andra sidan är jag själv ganska ledsen över att ha växt upp utan egentliga jämnåriga lekkamrater (bästisarna bodde 15 respektive 20 km bort, gymnasiet var det 3.5 km promenad till bussen och så 10 ggr så långt i bussen till - sista hem gick 8 på kvällen...) - och det vill jag egenligen inte att mina barn skall ha - jag vill att de skall kunna springa tvärs över en lokal villagata när jag ropar att maten är klar.

Det blir alltid en fråga om val - mitt välmående eller mina förhoppningar om barnens uppväxt - och å andra sidan älskar de sin stora tomt, rävarna som skriker på natten, lodjurets fotspår i snön och fiskgjusen med en stor fisk i famnen i viken...

Å så finns det andra fördelar - sambon säger att jag har aldrig varit så frisk som nu när jag inte åker kollektivt....

(förresten är slagsta färjan rätt trevlig - jobbade ett tag i kungens kurva och hade 25 minuter till jobbet inkl färjan - 8 minuter med DN och en kopp kaffe i bilen på vägen till jobbet - mums...)
Sekelskifte (1913), Halvvalmad mansard, kakelugnar+vedpanna, såpskurat,
kalasträd (ek), sjöläge m. egen brygga.