Visa ett inlägg

2008-11-22, 13:35
Citera |  #9

Cheesuss avatar
Cheesus
Senior medlem

Medlem: sep 2005
Län: Dalarna
Angelven...Ekerö har jag med bott på till o från ett par tre dagar i veckan under några år. Visst har det blivit bättre med nya vägen men långt ifrån bra. Det tar verkligen en fruktansvärd tid in till stan därifrån. Sen har man visserligen färjan över till Slagsta men där borde det vara en bro....

En skön grej med landet som min dotter sa när vi flyttade var en skön kommentar när hon mitt i natten kom och skulle sova med mamsen o pappsen och tittade ut genom fönstret.

Men titta! Det finns ju stjärnor!

Nackdelarna med landet är att det blir ett evigt åkande fram o tillbaka till "stan". Vi har 5 km till närmsta mjölkdisk vilket är ok och 10 km till Fagersta där skola o dagis finns. Givet får dottern kompisar i stan vilket ger ett skjutsande fram o åter.

Sonen går i gymnasiet. På grund av att vi bor i "fel" kommun så fanns ingen plats i skolan i Fagersta utan det blir taxi till Ludvika 4 mil bort varje dag fram o åter.

Lägger man sen till frugans pendling till Västerås så blir det mycket resande.
Vilket i sig är en stor nackdel. Dels för plånboken men det kan man ta. Värre är väl tiden som spills. Visserligen bara 45-50 minuter per resa men ändå.

Till detta kommer ju den miljöpåverkan detta får. Vilken inte är så betydelselös. Vi förflyttar oss totalt ca 27 mil om dagen i bilar. Det kostar nog en o annan miljöpoäng. Men de slutade gräva tunnelbana en bra bit bort och bussen verkar ha förirrat sig långt bort. Kommun och länsgräns är effektiva vapen för att undkomma kollektivtrafik här.

Dessutom använder vi urgamla bergslagskaminer och kakelugnar med tveksam miljöpåverkan.
Ytterligare en lite negativ detalj är ett känsligt elnät ut hit med luftledningar som riskerar skador vid storm och snö. Bredband med endast 8 megabit som topp.

Som ni ser...även jag som ihärdig lantis finner problem i boendet.

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se