Visa ett inlägg

2008-07-28, 16:12
Citera |  #28

OHMSWEETOHM
Nykomling

Medlem: mar 2006
Län: Stockholm
Ålder: 41 år
bygga_bo skrev:
Tack för infon! Jag kan inte minnas att jag har sett Paint Crew på Bauhaus när jag kollade på de mindre sprutorna. Men om inget annat borde de kunna beställa hem en. Det är helt klart värt pengarna om den är så bra som du säger.

Några frågor:

1) Angående färgdamm... det är förstås svårt att kvantifiera, men låt oss säga att jag skall måla en helt vanlig vägg i ett rum. Hur mycket av taket behöver då maskeras? Räcker det med en säg 50 cm bred remsa, eller behövs det mer?

2) Angående viskositet... du skrev i ett annat inlägg att färgen behöver späs i de mindre sprutorna. Hur är det med Paint Crew:en, klarar den vanlig vattenbaserad väggfärg som den är, utan spädning?

3) Till sist... det borde rimligtvis bli ett tjockare lager färg på väggen om man rollar på färgen. I viss utsträckning kan färgen då maskera eventuella missar i spacklingen, tex smågropar (luftbubblor). Med ett tunnare lager färg så syns defekterna lättare. Har du upplevt detta?

Tack på förhand!
1. Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för taket, dammet faller ju neråt. Sprutar man tillräckligt nära blir dammet också mindre. Själv körde jag taket efter väggarna och hade då väggarna maskerade.

2. Nej, den måste späs. Sprutor som du kör ner direkt i färgburken är betydligt dyrare.

3. Exakt, det är till att underlaget är bra. Om inte kan det vara bättre att rolla för att skapa en ny yta. Små spickor rollar du igen medans sprayen inte gör det. Å andra sidan går det åt mindre färg och går snabbare med spruta. För och nackdelar med allt.

-m