Visa ett inlägg

2008-02-16, 15:11
Citera |  #67

peegee4s avatar
peegee4
Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2005
Län: Västra Götaland
Blogginlägg: 1
En liten skiss

Hej igen!

Ja du, det är mycket nu - speciellt när man som jag fick hela ansvaret för lillgrabben idag när mamma går på loppis :o

Men, en liten vink om hur jag tänkte.

För det första gillar jag en eller två rambrädor runt altanen för att undvika att behöva se ändträt på trallen. Då behöver man lägga parallella golvreglar runt om för att bära upp ramen.

När det gäller de avsågade hörnena så skulle jag, i likhet med vad jag gjort på min egen altan, bygga en ram av golvreglar där jag sedan "sänkte ned" respektive golvregel, c/c 60 cm. I sådant fall behöver du bara kapa till ramen (de tre regellängderna som möts i resp. hörn) i lämplig vinkel för att åstadkomma de sneda/kapade hörnena. Känner du - beroende på överhäng etc - att hörnena skulle bli för svajiga så är det "bara" att sätta en plint i respektive hörn (om du skall ha plintar i ytterkant vill säga).

Tankegången är densamma som jag använt vid min lilla altantrappa (klicka på den lilla bilden).

Om du vill så kan vi tillsammans kolla på överhäng etc. för att se hur det hela skall konstrueras/dimensioneras. Tanka gärna hem bjälklagstabellen för att bestämma dim./avstånd etc.

Nu skall jag iväg med lillen för att träffa mamma

Ha en fin helg! Vi hörs . . . ?

Peter