Visa ett inlägg

2007-11-03, 01:31
Citera |  #63

B BUS
Nykomling

Medlem: aug 2007
Län: Jönköping
NiJa skrev:
[I
Varför gör man inte det???

[Hur menar du???

/NiJa
Jadu, varför inte?
Vet faktiskt inte, och jag har sett någon altan här på forumet som inte har trallen längs med huset.

Kan inte förklara varför 99 % av alla altaner är byggda med trallen längs huset , men jag tror att det finns många små orsaker förutom tradition som gör det :

Det är lättare att mäta in understa bärlinorna när dom går parralelt med bygnaden altanen skall ansluta till.
Särskilt när man som jag skruvar en bärlina i husgrunden. Det går även på andra hållet, men i mitt huvud skulle det kännas lite bakvänt.

Om man börjar skruva trallen längst ut från huset och bygger innåt, är det lätt att kontrollera så att man inte börja komma snett, trallen är ju tyvärr inte spikrak och lika bred hela tiden, så det skadar inte att kolla avståndet till huset då och då, och kanske justera lite då det behövs.
Detta går ju även om man skruvar trallen på andra hållet, men det blir lite krångligare att hålla vinkeln mot huset.

Oftast läggs trallen löpande, och då blir det oftast mindre arbete med sågand och spill.

Rent estetiskt tror jag att det skulle se konstigt ut om min altan hadde trallen på andra hållet, men det är bara vad jag tror.

Kanske någon annan har en bättre förklaring till varför?

Det som var min miss var att om man tex, ska göra en altan som är 3 meter bred, med trall som är 3 meter lång, ska man inte reglar alla 6 reglarna med cc 60 cm. För då räcker inte 3 meters trallen, eftersom avståndet mellan dom yttersta reglarna blir ca 3.0225 meter. Bredden på en halv 45 mm regel ska dras bort på avståndet mellan dom första reglarna.

Hoppas ni begriper mina virriga tankar.
forum/376.jpg  

forum/375.jpg