Visa ett inlägg

2007-10-07, 22:44
Citera |  #56

peegee4s avatar
peegee4
Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2005
Län: Västra Götaland
Blogginlägg: 1
Här får du ett exempel . . .

Hej Jocke!

Vad blir altanens totala mått - bredd x djup? Hur menar du med "halva vägen kommer jag att gjuta plintar"? Sänd gärna en skiss så blir det lättare att förstå hur du planerat din altan. Generellt har jag rekommenderat 45x195 på bärlinor och 45x145 på golvreglar. Om dessa mått fungerar på höjden för dig, så kan du använda dem i tabellen och se vad du får för avstånd mellan plintar och bärlinor.

Vad gäller tabellens användning, så citerar jag mig själv från ett annat inlägg:
-------------------------------------------------------------
peegee4 skrev:
Hej igen!

Siffrorna med fet stil anger en fastställd spännvidd för golvbjälkarna, d.v.s avståndet mellan bärbjälkarna/-linorna. Beroende på vad man väljer för spännvidd (fet stil) så erhåller man varierande värden på spännvidden för bärbjälkarna (avståndet mellan plintarna) alternativt varierande dimension på bärbjälkarna.

Tabellerna kan alltså användas för att iterera/saxa sig fram mot de mått man vill ha (både när det gäller avstånd och virkesdimension).

Om vi använder ditt eget exempel, så kan tabellen användas på följande sätt:
Bärlinor 45x195 - plintavstånd 1200 mm
Golvregel 45x120 mm monterad med cc 60 cm

Hur långt mellan bärlinorna (spännvidd för golvbjälkar) kan jag ha med golvregel 45x120 och ett plintavstånd på 1200 mm?

- Den nedersta tabellen anger den golvbjälksspännvidd (avstånd mellan bärlinorna) man kan ha för en fastställd dimension monterad med cc 60 och 22 mm trall ovanpå. Din dim. = 45x120, . Svaret är 1,9 meter.

Nu kan du, om du vill, ta 1,9 meter och lägga in i den övre tabellen för att fastställa plintavtåndet alt. dimensionen för bärlinorna. Om vi då väljer 1,8 (något under dina 1,9) i fet stil, så säger tabellen, att du med bärlinor på 45x195 kan ha 2,45 meter mellan plintarna.

Alternativt kan du med dina angivna 1,2 meter mellan plintarna gå ned i dimension på bärlinorna till 45x95 mm!

Notera också att du får en annan situation om du använder tralltjocklek på 28 mm. Som synes kan du så sakteliga iterera dig fram till dimensioner och avstånd.
.-.-.-.-.-.-.
Man får olika värden beroende på hur man väljer att angripa sitt dimensionerande/konstruerande. Det ena är liksom inte mer rätt än det andra :o
.-.-.-.-.-.-.
-------------------------------------------------------------

Jocke, hör gärna av dig igen - gärna med en skiss - om du vill ha ytterligare info kring tabellens användning.

Peter