Det stämmer att 25 kg färdigblandad grovbetong (cement + sand + smågrus) ger ca. 13 liter efter tillsats av vatten. "
Grovbetong blandas maskinellt 5 minuter med ca 2,5 liter vatten/25 Kg, varvid erhålles ca 13 liter." - allt enligt Optiroc.
Orsaken till att jag använder färdigblandat och gärna lägger lite extra pengar på det är, att det är enkelt att hantera (behöver inte köpa/frakta olika fraktioner) och att jag efter bygget inte vill ha en hög med sand/grus liggandes och skräpa på tomten. För gjutning av "ett par plintar" åtgår en relativt liten mängd sand/grus och ofta köper man en större mängd än man behöver. Jag har sett alltför många tomter/trädgårdar med överblivna högar av sand, grus och makadam för att inte vilja ha det så :eek:
I sak har du annars rätt - det blir dyr sand man släpar hem med färdigblandad, torr betong. Priset ligger ofta kring 40-50 kr säcken. Själv pyntade jag ca. 1.100 kr för min betong. Känner att det är fullt rimligt när jag ändå väljer hög kvalité på mitt övriga material (trallskruv, tryckt virke etc.) Det försvinner liksom i den totala konkursen :p
För övrigt så blandar jag endast mycket små mängder betong för hand i skottkärra/blandkar. När jag gjuter ex.vis plintar använder jag bara blandare och då får vi i ca. två säckar per batch.
Slutligen - stort TACK för dina inledande ord! Det gläder mig att mitt projekt kan vara en inspiration för andra. Det är bara att kopiera