Visa ett inlägg

2007-09-06, 13:40
Citera |  #50

B BUS
Nykomling

Medlem: aug 2007
Län: Jönköping
peegee4 skrev:
Hej Silas!

Jag har 18 plintar :eek: med varierande höjd och jag blandade totalt 29 säckar i en hyrd betongblandare. Vi var två stycken som hjälptes åt. En blandade och körde fram, den andra hällde i och skakade/jämnade till. Enligt mig finns det ingen anledning att blanda för hand i en kärra såvida inte medlemskortet på gymmet gått ut och du vill köra lite fysisk träning i trädgården . Tycker nog att altanbygget ger bra träning ändå . . .

Jag har för mig att en säck på 25 kg ger 13 liter betong. För att kunna räkna ut volymen på rören måste man använda lite geometri. Grundformeln ser ut så här: V = (pi x (d x d) / 4) x h där V=volym, pi=3,14, d=diameter, h=höjd
Ditt exempel skulle då se ut så här:
d=1,5 dm
h=18 dm
antal plintar=10 ===>

(3,14 x (1,5 x 1,5) / 4) x 18 x 10 = 318 dm3 (liter) ===>
318 liter betong motsvarar 24½ säckar betong. Ta gärna en säck extra. Det skulle ju vara tråkigt att stå där med några liter för lite :o

Ja, då är det bara att anlita en polare, hyra en blandare och köra igång . . .
Myckt fin altan som inspirerar mig mycket nu när jag kommet igång med ett liknande projekt.
Jag kopierar nog en hel del av dina erfarenheter.

Men det nämns inte vilken typ av betong ni använder när ni räknar här, men jag antar att det är den med färdig blandning av sand vilket jag inte har någon erfarenhet av.
Tycker annars att det borde bli betydligt mer än 13 liter på en säck. Blandar man en halv säck 10 kg med 3 delar sand så ryms det ju knappt i skottkärran.

Hittade betonglära på:
http://www.kakelcentralen.se/betongl...php?refpage=15

Betongrecept

Vattenmängden bestämmer betongens slutkvalitet och hållfasthet. Använd så lite vatten som möjligt.
Följande recept ger 70 liter färdig betong.

För enklare gjutning utan särskilda krav använd 1 säck cement ( 20 liter ),
90 liter gjutgrus och 15 liter vatten.
För normala gjutningar använd 1 säck cement ( 20 liter ), 90 liter ballast
( fördelat på 45 liter sand och 45 liter singel eller makadam ) och 14 liter vatten.
För utomhuskonstruktioner med krav på styrka och beständighet använd 1 säck cement ( 20 liter ),
85 liter ballast ( 40 liter grun och 45 liter singel )och 11 liter vatten.
Upplevs betongen för torr är den blandad för kort tid.

Enl, dessa instruktioner skulle 24,5 säckar bli 1715 liter betong och inte 318 liter.
Så kolla blandningsförhållanderna innan ni köper hem betong/cement, och
om ni köper betong med färdigblandad balast så är det nog riktigt dyr sand ni
släpar hem i dom säckarna.

Kolla här:
http://forum.byggahus.se/byggmateria...26-betong.html

Senast redigerad av B BUS 2007-09-06 13:42.