Några av er har PM´at ang. bygget av altantrappan. Här kommer till slut den utlovade skissen över mitt trappbygge. Orsaken till att jag har två reglar på höjden i den nedre lådan är, att min mark lutar så kraftigt att jag var tvungen att höja steget för att komma över marken i den övre delen av trappan (relativt marklutningen). Notera att jag skruvat ihop trappan med trallskruv och i största möjliga mån sett till att skruvarna i reglarna inte syns. Jag har skråskruvat reglarna inuti lådan alltså.
Skisserna nedan visar schematiskt hur jag byggde mina "lådor". Oavsett måtten på din framtida trappa så handlar det alltså om att först bygga bottensteget och därefter minska måtten så att fotsteget blir behagligt att gå på. Vill minnas att jag minskade måtten 300 mm i djupled när jag byggde den överliggande lådan.
En sak att anföra mot min konstruktion är, att det går åt en del virke till bottenlådans mittre delar, som sedan inte används så att säga. Dock, om du gör en påtagligt större trappa än min, så kan du bara regla upp och täcka med trall där det krävs. På så sätt erhåller man lådor utan en massa virke, som ändå inte trampas på.
Tror att detta skall räcka som beskrivning. Om inte, återkom gärna. Lycka till!
P.S. Har vid senare koll på forumet noterat, att några av "Forumhjältarna" byggt liknande trappor och då monterat allt regelvirke först - staplat det på höjden så att säga. Då slipper man slösa på trallvirke, som jag själv gjorde enligt ovan. Dock tappar man 28 mm i steghöjd - en orsak till att jag gjorde som jag gjorde . . .