Visa ett inlägg

2007-08-26, 04:43
Citera |  #28

Eofrysina
Nykomling

Medlem: aug 2007
Län: Västra Götalands län
Hej
Jag ser att ni skrivit lite redan i tråden. Jag har också en gång i tiden köpt Ikeas luckor PLUGG. De är lackade med en akrylatlack som tyvärr inte är fullt lämplig som underlag för linoljefärg. Enligt en god vän (målare) kan jag visserligen troligen måla med linoljefärg på dem, men han var skeptisk. Enligt honom finns det risk för att det inte blir så hållbart och tåligt för slitage. Han målar enbart med traditionella färger, så jag har valt att lite på hans råd. Däremot blev jag rekommenderad att måla luckorna med äggoljetempera och då allra helst först grunda dem med V-slip och därefter måla med äggoljetempera.

En gissning: Om gysinges vita färg enbart rekommenderas som brytfärg är det antagligen för att den är en traditionell zinkvit. Då har den dåliga täckegenskaper. Ottossons rekommenderar sin Zinkvita till brytfärg och har flertalet andra vita som tcäker mycket bättre. Jag har införskafat lite prover på dem och föredrog deras VitTitanzink (helvit), Gräddton (gråtonad, som dock antagligen bara syns om den målas på stora ytor), och kittvit (varmvit). Zinkvit skulle jag möjligen använda i grundning, men inget annat.