Visa ett inlägg

2007-08-13, 10:18
Citera |  #43

peegee4s avatar
peegee4
Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2005
Län: Västra Götaland
Blogginlägg: 1
Så här gjorde jag . . .

Hejsan loffes och tack för fin feedback!

Hade just skrivit ett långt svar och blev sedan "utkastad". Oj, vad ledsamt. Får göra om . . .

loffes skrev:
1. Brukar man inte gjuta plintarna i våg innan man "lägger" dit ram/bärlinor?
Jovisst, det vanliga är att man mäter/väger av först, gjuter och sedan lägger ut reglarna. Jag
ville dock undvika att mäta "i rymden" för att slippa ev. mätfel. Lade hellre energin på att lägga ut
och sedan plocka bort ram/reglar

loffes skrev:
2. Brukar man inte använda den gjutna plinten som "bas/stolpe" till räcket?
Det vanliga är att man gjuter plintarna i ytterkant för att få ett stöd för stolpen. Själv ville jag inte se betongplinten genm den liggande spaljen och drog därför in alla plintar 600 mm från ytterkant. Överhäng på bärlinor och golvreglar alltså. Drog fast stolparna i den yttre golvregelramen med vagnsbult. Stabilt som berget. Bygger just nu en farstukvist med plintarna i ytterkant. Här vilar stolparna i stolpskorna och bär upp mitt tegelklädda tak. Återkommer med en bildsvit när bygget är helt klart

loffes skrev:
3. Vilket avstånd är det mellan bärlinorna? Vilket avstånd är det mellan reglarna i ramen?
Vill minnas att jag har ca. 1,8 meter mellan bärlinorna. Golvreglarna ligger med cc 600 mm. Om du vill dimensionera avstånd/reglar etc. så finner du en tabell här.

loffes skrev:
4. Gjorde du något fall på altanen? Gjorde du något fall på markarbetet?
Ja, jag har ett fall utåt/nedåt på ca. 3 cm på 8 meter altan. Det finns säkert riktlinjer för detta. Marken lutar kraftigt så där var fallet redan klart.

loffes skrev:
5. Har du några bilder på själva bygget av trappan?
Nej tyvärr. Trappan är gjord av 145x45-regel, som skruvats ihop som en ram. De båda stegen är gjorda som en låda med regelram och trallvirke - 28x120 - ovanpå. Vinklarna och gerningen blev lite spännande . Det övre steget vilar alltså på en nedre låda (här har jag två reglar på höjden), som i sin tur ligger på underlaget bestående av packat grus. Hälften av det nedre steget ligger under mark. För att kunna lägga en ytterram runt om, skruvade jag en extra regel parallellt med sidoreglarna. Om jag får tid så lägger jag ut en SketchUp-skiss senare. Återkommer . . .

Hoppas att du fått svar på dina frågor. Om inte, så återkom gärna. Lycka till!

Peter

Senast redigerad av peegee4 2007-08-13 10:21. Anledning: Lade ut länk till tabell